Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Marthe Christina K.
dc.date.accessioned2015-08-20T12:20:54Z
dc.date.available2015-08-20T12:20:54Z
dc.date.issued2015-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297633
dc.description.abstractBakgrunn: I Norge ser vi en økning i kreftdiagnoser. Dette vil føre til at flere blir behandlet med cytostatika, og dermed utsatte for bivirkningene kvalme og brekninger, fatigue og hårtap. En økning vil føre til at sykepleiere flest vil kunne møte på denne pasientgruppen. Både pasienten selv og sykepleier vil trenge kunnskaper om ulike mestringsstrategier, slik at man klarer å gjennomføre livsviktig behandling. Hensikt: Hensikten med denne studien er å få økt kunnskap om hvordan pasienten selv kan mestre bivirkningene av cytostatika, og å se på hvilken rolle og betydning sykepleieren har i en slik situasjon. Problemstilling: Hvordan kan mestring fremmes hos kreftpasienter som gjennomgår cytostatikabehandling? Metode: Dette er en litteraturstudie, hvor jeg har tatt i bruk 8 ulike forskningsartikler og 3 fagartikler. De ulike forskningsartiklene og fagartiklene i oppgaven presenteres i resultatdelen og benyttes sammen med relevant faglitteratur for å belyse min problemstilling. Funn: Studiens funn belyser de atferdsmessige mestringsstrategier som egenmestringshandlinger, acupressure, scalp cooling og ivaretagelse av den helserelaterte livskvaliteten som viktige punkter for å oppnå mestring. Funn viser også at kognitive mestringsstrategier som kunnskap, motivasjon og kontroll, spiller inn på evnen til å mestre. I tillegg viser funnene at sykepleierens rolle, som går på å skape en gjensidig relasjon med pasienten gjennom kommunikasjon, informasjon og tilstedeværelse er sentral i målet om å mestre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSykepleienb_NO
dc.titleHvordan kan mestring fremmes hos kreftpasienter som gjennomgår cytostatikabehandling?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel