Analyse av Karmsund Havnevesen sine områder på Garpeskjær, Husøy og Killingøy
Abstract
Problemstillingen til oppgaven er «Hvordan har bedriftene som opererer på Karmsund Havnevesen sine kaianlegg utviklet seg og har denne utviklingen hatt noen ringvirkninger? Er det noen sammenheng mellom Karmsund Havnevesen sine investeringer og utviklingen til bedriftene?»
For å løse denne problemstillingen benyttet vi oss av teorier om økonomiske base modeller, den keynesianske multiplikatoren, Marshalls teorier angående klynger og empirisk data angående transport og cruiseturisme. I tillegg til dette valgte vi å se lønnskostnadene, omsetningen, og skatten til et utvalg med bedrifter som benytter seg av Karmsund Havnevesen sine områder. Vi analyserte dette utvalget med hensyn til empiriske data, samt vi benyttet oss av den keynesianske regionale multiplikatoren og basemodellen til å prøve å beregne ringvirkningene som følge av utviklingen i bedriftsutvalget. Vi analyserte også utviklingen i cruiseturisme, transport og utviklingen på Killingøy. Grunnen til at vi så på Killingøy er at det er her Karmsund Havnevesen har gjort størstedelen av sine investeringer. Etter analysen drøftet vi kort resultatene av analysen i henhold til problemstillingen. Vi kom frem til at bedriftene på Karmsund Havnevesen sine områder, har hatt en vekstperiode fra 2009 til 2013. Vi vil også si at denne utviklingen har hatt ringvirkninger. Når det gjelder sammenhengen mellom Karmsund Havnevesen sine investeringer og utviklingen til bedriftene mener vi den eksisterer og kommer tydeligst frem på Killingøy og Garpeskjærkaien.