dc.description.abstract | Bakgrunn: Fremveksten av palliasjon har skapt oppmerksomhet rundt pasientens åndelige/eksistensielle behov. Åndelig/eksistensiell omsorg er en viktig del av å lindre lidelse og å skape mening i en ofte vanskelig tid. Det er grunn til å tro at pasientens åndelige og eksistensielle behov ikke alltid blir ivaretatt.
Hensikt: Få økt kunnskap om hvordan man kan hjelpe pasienten å ivareta åndelige og eksistensielle behov i livets sluttfase.
Metode: Litteraturstudie med benyttelse av pensumlitteratur, støttelitteratur og forskningslitteratur. Søk i Cinahl, Pubmed, SveMed og Sykepleien for å finne forskning. Fire forskningsartikler ble funnet i Cinahl, en forskningsartikkel ble valgt fra pensumliste SYKHB1006.
Funn: Relasjoner er viktige i den eksistensielle/åndelige omsorgen. Å bli anerkjent som et unikt menneske, å bli behandlet med verdighet og å kunne leve et så normalt liv som mulig er av betydning. Sykepleieren må lytte til pasienten, og spørre pasienten om hvilke åndelige behov han har. Pasienter i palliativ fase har behov for informasjon.
Konklusjon: Sykepleierens lytteegenskaper er viktige. Pasienten har behov for ivaretakelse av identitet. Lidelse er en del av dødsprosessen, og lindring er viktig i omsorgen for pasienten. Informasjon er av betydning for pasients mulighet til medvirkning. Pårørende er betydningsfulle i den åndelige/eksistensielle omsorgen. | nb_NO |