• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for velferd og deltaking
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for velferd og deltaking
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilknytning og utvikling : på hvilken måte påvirker tidlig tilknytning barnets sosiale og emosjonelle utvikling?

Dokk, Madeleine Nemeth
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Dokk_Madeleine N.pdf (815.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/285304
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for velferd og deltaking [1142]
Abstract
”Successful parenting is a principal key to the mental health of the next generation” (Bowlby, 1988, s. 1). Sitatet er skrevet av det som regnes som pioneren innen tilknytningsteori, barnepsykiateren John Bowlby, og definerer på mange måter mitt utgangspunkt for oppgaven. For hva har den tidlige tilknytningen å si for barnets utvikling? Dette er et sentralt spørsmål innen tilknytningsforskningen. Nyere forskning har i stor grad bekreftet betydningen av den tidlige relasjonen mellom foreldre og barn, og dets betydning for barnets fysiske, emosjonelle, kognitive og sosiale utvikling (Killén, 2013, s. 40). Man kan derfor si at vi bærer barndommen med oss. Formålet med oppgaven er å få en større forståelse for hva som kjennetegner tilknytning, og hvordan tilknytning påvirker videre utvikling.

Valget av tema for bacheloroppgaven har utgangspunkt i en hypotese om at tidlig tilknytning på grunnleggende måter former vår opplevelse av oss selv og verden rundt oss. Dette er noe jeg har vært opptatt av å finne ut av. Fordi barndom er universelt, og tilknytning berører oss alle, anser jeg dette som viktig kunnskap i arbeidet med mennesker. Tilknytning handler ikke bare om barndom, men er – som vi skal se i oppgaven - et livsvarig fenomen som også har konsekvenser for senere voksenliv. Kunnskap om tilknytningsteori er sentralt i flere arbeidskontekster, samt i forebygging av omsorgssvikt, vanskelige foreldre-barn-forhold og psykiske problemer (Killén, 2013, s. 20). Temaet er på denne måten faglig relevant. Basert på dette har jeg formulert følgende problemstilling:

På hvilken måte påvirker tidlig tilknytning barnets sosiale og emosjonelle utvikling?
Description
Sosialt arbeid BSV5-300 Mai 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit