Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKiperberg, Hege
dc.contributor.authorRiksheim, Matias
dc.contributor.authorSkaatan, Daniel Kendall
dc.date.accessioned2015-06-22T07:34:49Z
dc.date.available2015-06-22T07:34:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285284
dc.descriptionBacheloroppgåve i økonomi og administrasjon KA692 Mai 2015nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan eiendomsmeglerforetak tar i bruk sosiale medier for å bygge og/eller styrke sin merkevare. Vi kom over et interessant utsagn fra Eie Eiendoms hjemmesider hvor de skriver de «ikke er redd for å tenke utradisjonelt og innovativt for å nå ut til flest mulig kjøpere», og deres avdeling i Bergen «satser stort på å markedsføre boligene i ulike sosiale medier, noe som gjør at de skiller seg ut fra mengden». Derfor tok vi dette som utgangspunkt og bestemte oss for å se på hva de faktisk gjør og eventuelt kunne gjøre bedre. Vi valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse ved å sammenligne Eie med Norges tre største meglerforetak og fant diverse forskjeller og likheter i måten de tar i bruk sosiale medier på. Dette ble gjort ved hjelp av en form for innholdsanalyse, der vi så nøyere på blant annet aktivitet og innhold. Fordi foretakene finnes på mange forskjellige sosiale medier valgte vi å se på de tre vi av erfaring visste var mest brukt; Facebook, Instagram og Twitter. Vi ønsket å se litt på hvorvidt det var tatt i bruk noen klar strategi i forhold til teori innen merkevarestrategi og markedsføring. Det vi fant ut var at foretakene med en veldig sterk markedsposisjon ikke så ut til å legge ned mye tid og innsats på å forsøke å forsterke merkevaren gjennom sosiale medier. For et mindre foretak derimot som Eie, fant vi ut at å bruke sosiale medier til å bygge merkevare kan være veldig effektivt dersom man har en god strategi for det. Vi så også at det generelt er veldig vanskelig for eiendomsmeglerforetak å ta i bruk sosiale medier for å bygge og/eller styrke merkevaren. Det kreves at man er kreativ og jevnlig poster ting brukerne interesserer seg for, fordi vi la merke til at ingen av foretakene klarte å engasjere mange brukere i forhold til det totale antallet likes/følgere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleMerkevarebygging gjennom sosiale medier: En analyse og sammenligning av Eie Eiendomsmeglingnb_NO
dc.title.alternativeBrand building through social media: An analysis and comparison of Eie Eiendomsmeglingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsimerkevarebyggingnb_NO
dc.subject.nsibrandingnb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel