Ølturisme i Norge: Hvordan utvikler norske mikrobryggeri reiselivsprodukter?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285273Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg temaer knyttet til hvordan norske mikrobryggerier utvikler reiselivsprodukter. Undersøkelsen av problemstillingen håper vi vil gi et bilde av hvordan forskjellige mikrobryggerier skaper produkter og opplevelser for reiselivsnæringen. Den vil også belyse hvilke fordeler som kommer av å benytte seg av turistsegmentet, og hvilke kundegrupper som er viktig for mikrobryggeriene.
Fremveksten av mikrobryggerier i Norge har de siste årene tatt av, vi kan si at Norge har vært gjennom en ølrevolusjon de ti siste årene. Interessen for spesialøl og hjemmebrygging stiger i takt med utvikling i mikrobryggeribransjen, den har aldri vært høyere. På bakgrunn av dette ønsket vi og utforske hvilke tanker, og fremgangsmåter mikrobryggeriene hadde når det gjaldt salg og utvikling av produkt til turistsegmentet. Hva kan mikrobryggeriene tilføre reiselivsbransjen? Vi fikk muligheten til å intervjue fem mikrobryggeri med ulike strategier for sine marked, fellesnevneren for alle var at de var lokalisert på reiselivsdestinasjoner.
Funnene i denne oppgaven baserer seg på innhentet data som vi vil støtte opp med relevant faglitteratur. Vi ønsket å ha en bred tilnærming til problemstillingen vår for å belyse flest mulig nyanser ettersom det ikke har blitt gjort mye forskning på dette fenomenet. I analysen og konklusjon vil vi presentere funn som vi var spennende i forhold til problemstillingen og for forståelsen av fenomenet mikrobryggerier og turisme.
Beskrivelse
Reiselivsledelse
BO6-2005
Mai 2015