Samarbeidet er ferskvare: En kvalitativ studie av samarbeid mellom offentlige aktører om introduksjonsprogrammet
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771840Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg studert samarbeid mellom aktører i offentlig sektor (NAV, voksenopplæring og flyktningetjeneste) for å sikre at flyktninger kommer i arbeid eller utdanning gjennom introduksjonsprogrammet. Dette har jeg gjort ved bruk av kvalitativ metode, og teori om samstyring og samarbeid, uregjerlige problemer og bakkebyråkrati. Jeg har satt fokus på de viktigste drivere og hindringer for samarbeid. Ved bruk av teori om samstyring og samarbeid har jeg i oppgaven vist at offentlige etater er avhengig av hverandres ressurser for å sikre at flyktninger kommer i arbeid og utdanning gjennom introduksjonsprogrammet. Koordinering av ulike tjenesters ressurser er vesentlig for å oppnå målsetningene i introduksjonsprogrammet. Ved hjelp av teori om uregjerlige problemer har jeg vist i oppgaven at sysselsetting av flyktninger i introduksjonsprogrammet er et vanskelig tema, og krever samarbeid på tvers både på bakkebyråkratnivå og organisasjonsnivå. Ved bruk av teori om bakkebyråkrati har jeg vist i oppgaven at
bakkebyråkrater som jobber ulike steder i offentlig sektor har en stor rolle i implementering av introduksjonsordningen, og det er de som gjennomfører samarbeid i praksis.
Beskrivelse
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet