dc.contributor.author | Skurtveit, Torunn Reistad | |
dc.date.accessioned | 2021-08-25T08:21:18Z | |
dc.date.available | 2021-08-25T08:21:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2771101 | |
dc.description | Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse, Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.description.abstract | Prosjektet omhandler hvordan rektorer leder arbeidet med medvirkning i flerkulturelle skoler, og formålet er utvidet kunnskap om hvordan flerkulturelle skoler kan ledes for at alle elever får delta, både her og nå og som fremtidige samfunnsborgere. Problemstillingen er: Hvordan ledes arbeidet for medvirkning i flerkulturelle skoler? Det teoretiske rammeverket i prosjektet har tre innfallsvinkler. Teori om ledelse i flerkulturelle skoler viser til tre diskurser, som innebærer tre ulike forståelser av ledelse. Teorier om ledelsens arbeidsfelt, gjennom PAIE-modellen og rektors kompassrose, gir en oppgaveorientert tilnærming til ledelse. Til slutt gir teorier om medvirkning, særlig demokratisk ledelse, en verdibasert tilnærming til ledelse. Prosjektets metode er kvalitativ, med data fra seks dybdeintervjuer av rektorer på flerkulturelle barneskoler. Datamaterialet er utgangspunktet for prosjektets diskursanalyse. Diskursanalysens funn viser at ledelse av medvirkning som lykkes, utvikler en dynamisk kultur med felles eide og levde verdier som samhold, tilhørighet og fellesskap. Verdiarbeidet ser ut til å kreve en felles standard, som forhandles, modelleres og leves i praksis gjennom relasjoner mellom de ulike aktørene i og rundt skolen. Lederens viktigste arbeidsfelt blir relasjonsledelse og endringsledelse. En demokratisk ledelse med inkluderende medvirkning som mål vil ha implikasjoner både for rektors ledelse av skolen og for skoleeiers oppfølging av flerkulturelle skoler. Samtidig er tilpasset medvirkning nødvendig for å kunne oppfylle elevenes rettigheter og behov for tilpasset opplæring. De to formene for medvirkning er ikke gjensidig utelukkende. Funn fra dette prosjektet viser imidlertid at flere skoler har for lite fokus på fellesskapsentrert ledelse og inkluderende medvirkning, og at individsentrert ledelse alene ikke dekker behov for mestring og tilhørighet. Prosjektet støtter og videreutvikler teori for ledelse i flerkulturelle skoler, og gir bidrag til forskning om medvirkning i skoler | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.subject | organisasjon | en_US |
dc.title | Samhold i mangfold? Å lede for medvirkning i flerkulturelle skoler | en_US |
dc.title.alternative | Unity in diversity? To lead for participation in multicultural schools | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MR691 | en_US |