Sykehjem, profesjon og organisasjon: En komparativ casestudie av ansvars- og oppgavedeling i sykehjem
Abstract
Denne studien tar for seg hvordan ansvar og oppgaver deles mellom sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter i sykehjem, særlig i lys av endrede oppgaver og økt ansvar i kjølvannet av samhandlingsreformen. Sykepleiere i de fleste norske sykehjem deltar i alle gjøremål, til tross for at framskrivinger tilsier at det vil mangler 40 000 sykepleiere i norsk helsevesen innen år 2035. Studien baserer seg på intervjudata fra ti informanter i to ulike sykehjem. Sykehjemmenes organisasjonsmodeller spesialiserer og differensierer i ulik grad yrkesgruppenes oppgaver og ansvar. Gjennom kvalitativ metode og semistrukturerte dybdeintervju forteller sykepleiere, helsefagarbeidere og ledere hvordan de opplever ansvars- og oppgavedelingen, samt hvordan organisasjonsmodellen oppfattes å påvirke kvalitet, ressursutnyttelse og rekruttering. Oppgaven gjennomføres som en komparativ casestudie med det formål å undersøke forskjeller i sykehjemmenes organisering, og å forstå og om mulig forklare funn i lys av teori om arbeidsdeling, system og profesjoner. Studien viser store forskjeller i sykehjemmenes formelle organisering, noe som gjenspeiles i svært ulike organisasjonskulturer. Samtidig observeres store forskjeller i sykepleiernes opplevelse av kvalitet, ressursutnyttelse og rekruttering. Funn i denne studien peker på uklar ansvars- og oppgavedeling i den tradisjonelle organisasjonsmodell, og derav uklare profesjonsgrenser. Endringer etter samhandlingsreformen forsterker den egalitære organisasjonskulturen i sykehjemmet, og fører til en mer utstrakt oppgaveglidning. Sykepleierne opplever daglig tidspress og utfordrende prioriteringer, noe som kommer i konflikt med yrkesetiske standarder. I sykehjemmet med teamorganisert sykepleiertjeneste møtes endringer etter samhandlingsreformen med en utstrakt spesialisering av sykepleiernes ansvars- og arbeidsområde, samt differensiering mellom yrkesgruppenes oppgaver. Sykepleierne opplever tilstrekkelig tid til å utføre oppgavene i tråd med yrkesetiske standarder, noe som også gjenspeiles i deres opplevelse av kvalitet på tjenesten. Studien finner at så vel kvalitet som ressursbruk kan få implikasjoner for rekruttering av sykepleiere i sykehjem.
Description
Masteroppgave i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen