Digitalisering i eiendomsbransjen: En kvalitativ casestudie av norske eiendomsutvikleres bruk av digitale løsninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2763445Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker vi følgende problemstilling: «Hvordan bruker norske eiendomsutviklere digitale løsninger, i tidligfasen?» Vi viser til treghet i bransjen knyttet til digitalisering og ønsker å se på hvordan de norske eiendomsutviklerne benytter digitale løsninger. Vi trekker frem begreper som digital modenhet, teknologisk utvikling og ser også effekten av dette opp mot økt konkurranseevne. Vi undersøker også implementeringen av nye digitale løsninger, og hvordan aktørene stiller seg rent strategisk til å ta i bruk nye digitale løsninger. Studien er en kvalitativ casestudie, hvor data er innsamlet gjennom semi-strukturerte intervjuer og sekundærdata som supplement. Studiens funn tyder på at norske eiendomsutviklere stiller seg ulikt til det å ta i bruk ulike digitale løsninger. Det fremkommer at flere av de ikke ønsker å være first mover, da løsningene er dyre å ta i bruk og det er risiko knyttet til funksjonaliteten. I tillegg har våre funn resultert i en utvidelse av et benyttet teoretisk rammeverk, ettersom studien indikerer at ulik bruk av digitale løsninger, fører til ulike utnyttelse av potensialet, som igjen påvirker aktørenes konkurranseevne. Våre funn tyder også på at et fåtall av aktørene øker sin konkurranseevne ved å være villige til å ta i bruk de nye digitale løsningene, og er heller ikke redde for å feile.
Beskrivelse
Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen