Praksisfellesskap, kunnskapsdeling og kunnskapsanvendelse i Statens Vegvesen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2763399Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et praksisfellesskap for nye ledere, kan bidra til kunnskapsdeling og kunnskapsanvendelse i Statens Vegvesen. Vårt case har vært lederutviklingskurset for nye ledere i Statens Vegvesen. Som aksjonsforskere samlet vi inn data gjennom kursperioden. I tillegg gjennomførte vi kvalitative dybdeintervjuer i etterkant av kurset. Funnene i denne studien viser at lederutviklingskurset som et praksisfellesskap, la til rette for kunnskapsdeling ved å skape tillit og et felles repertoar blant deltakerne, samt gjennom temaer og øvelser som bidro til at deltakerne delte erfaringer og kunnskap med hverandre. Videre viser studiens funn, at deltakerne anvendte kunnskap som de anså som nyttig, eller som de erfarte at fungerte. Studien kommer også med forslag til å utvide begrepet kunnskapsanvendelse, til å inkludere endring i mentale modeller, uten at det foregår endring i handling eller atferd. Studien omhandler også en læringsprosess, ved at vi som aksjonsforskere fikk jobbe tett med kursholderne, og bidra til refleksjon og diskusjon som førte til læring. Denne læringsprosessen kan generaliseres fra studien, og kan dermed benyttes i flere deler av Statens Vegvesen, samt i andre organisasjoner.
Beskrivelse
Master i Innovasjon og Ledelse,
Avdeling for ingeniør- og økonomifag