Show simple item record

dc.contributor.authorBrynjulfsen, Astrid Bremer
dc.contributor.authorNicolaysen, Tamara
dc.date.accessioned2021-07-05T11:10:03Z
dc.date.available2021-07-05T11:10:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763378
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med studien er å belyse hvordan bærekraft og digitalisering driver frem forretningsmodellinnovasjon. I denne studien undersøker vi hvordan virksomheter i henholdsvis energibransjen og bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen sin forretningsmodell innoveres som følge av bærekraft og digitalisering. Det blir argumentert for at Norge er i en omstilling til et mer bærekraftig og digitalisert samfunn, og at denne omstillingen vil påvirke virksomheters forretningsmodell. Oppgaven har således til hensikt å bidra til økt forståelse for hvordan bærekraft og digitalisering hver for seg og samlet driver frem forretningsmodell-innovasjon. Studien har tatt utgangspunkt i fem virksomheter innenfor hver av bransjene, og det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med en til tre informanter fra hver virksomhet. Oppgaven tar utgangspunkt i et flercase-studie med whitin-case og cross-case analyse, som viser hvordan bærekraft og digitalisering driver frem forretningsmodellinnovasjon internt og på tvers av bransjene. Våre funn tyder på at bærekraft og digitalisering driver frem forretningsmodellinnovasjon både hver for seg og samlet, i begge bransjene ved at det har medført endringer i virksomhetenes aktivitetssystem, herunder innhold, struktur og styring. I forbindelse med innhold har bærekraft og digitalisering ført til at virksomhetene har hatt behov for kompetanseheving og opplæring, samt endring av verdiløfte. Videre har begge domenene vært drivere for endring i struktur, som henviser til hvordan arbeidsprosessene til virksomhetene utføres. Bærekraft og digitalisering har også vært drivere for endring i styring hvor funn tilsier at virksomhetene har dannet nye typer konsortium. Funnene tilsier at bærekraft og digitalisering har vært drivere for evolusjonær- og adaptiv forretningsmodellinnovasjon, sett i sammenheng med den triple bunnlinjen og digital teknologi. Det er utarbeidet flere forskningsbidrag innen både bærekraft og digitalisering sett i sammenheng med forretningsmodellinnovasjon. Imidlertid er det få forskningsbidrag som ser på hvordan domenene sammen kan påvirke forretningsmodellen. Studien har således bidratt til ny innsikt innenfor forskningsområdene bærekraft, digitalisering og forretningsmodell-innovasjon der vi har etablert et nytt teoretisk rammeverk for hvordan disse domenene sammen driver frem forretningsmodellinnovasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.subjectenergibransjenen_US
dc.titleForretningsmodellinnovasjon basert på bærekraft og digitalisering i to bransjer: En kvalitativ casestudie i energibransjen og bygg-, anlegg- og eiendomsbransjenen_US
dc.title.alternativeBusiness model innovation based on sustainability and digitalization in two industries: A qualitative case study in the energy industry and the construction- and real estate industryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal