Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Marianne Leikvoll
dc.contributor.authorBrekke, May Britt Revheim
dc.date.accessioned2021-06-25T09:00:50Z
dc.date.available2021-06-25T09:00:50Z
dc.date.created2021-04-30T20:07:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationEide, M. L., & Brekke, M.-B. R. (2021). Fortelling fra praksis som inngang til pedagogisk kunnskap. Högre Utbildning, 11(2), 14-20.en_US
dc.identifier.issn2000-7558
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761311
dc.description.abstractDenne artikkelen bygger på utprøving av praksisfortelling som studentaktiv læringsform. Noen av funnene, og erfaringene vi har gjort oss, trekkes her frem for å belyse hvordan fortellingen kan bidra til å skape sammenhenger mellom teori og praksis, sett fra vårt perspektiv som lærerutdannere. Fortelling fra praksis kan gjøre undervisningen på campus relevant og meningsfull for studentene når det tas utgangspunkt i studentenes egne erfaringer. Ulike kontekster møtes, og erfaringer kan deles på tvers av disse. I studentenes klasserom kan fortellingene endres og videreutvikles, og forforståelser og vanetenkning kan bli utfordret. For å kunne gripe fatt i, og spinne videre på, fortellinger og fortolkninger i det de kommer i undervisningen, kreves det nærvær og oppmerksom tilstedeværelse av faglærer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2754
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectpraksisfortellingen_US
dc.subjectteori/praksisen_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectstudentaktiv læringsformen_US
dc.titleFortelling som inngang til pedagogisk kunnskapen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2021 Marianne Leikvoll Eide and May-Britt Revheim Brekkeen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.pagenumber14-20en_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.journalHögre Utbildningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/hu.v11.2754
dc.identifier.cristin1907538
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal