dc.contributor.author | Eide, Marianne Leikvoll | |
dc.contributor.author | Brekke, May Britt Revheim | |
dc.date.accessioned | 2021-06-25T09:00:50Z | |
dc.date.available | 2021-06-25T09:00:50Z | |
dc.date.created | 2021-04-30T20:07:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Eide, M. L., & Brekke, M.-B. R. (2021). Fortelling fra praksis som inngang til pedagogisk kunnskap. Högre Utbildning, 11(2), 14-20. | en_US |
dc.identifier.issn | 2000-7558 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2761311 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen bygger på utprøving av praksisfortelling som studentaktiv læringsform. Noen av funnene, og erfaringene vi har gjort oss, trekkes her frem for å belyse hvordan fortellingen kan bidra til å skape sammenhenger mellom teori og praksis, sett fra vårt perspektiv som lærerutdannere. Fortelling fra praksis kan gjøre undervisningen på campus relevant og meningsfull for studentene når det tas utgangspunkt i studentenes egne erfaringer. Ulike kontekster møtes, og erfaringer kan deles på tvers av disse. I studentenes klasserom kan fortellingene endres og videreutvikles, og forforståelser og vanetenkning kan bli utfordret. For å kunne gripe fatt i, og spinne videre på, fortellinger og fortolkninger i det de kommer i undervisningen, kreves det nærvær og oppmerksom tilstedeværelse av faglærer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.uri | https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2754 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | praksisfortelling | en_US |
dc.subject | teori/praksis | en_US |
dc.subject | refleksjon | en_US |
dc.subject | studentaktiv læringsform | en_US |
dc.title | Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2021 Marianne Leikvoll Eide and May-Britt Revheim Brekke | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.source.pagenumber | 14-20 | en_US |
dc.source.volume | 11 | en_US |
dc.source.journal | Högre Utbildning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/hu.v11.2754 | |
dc.identifier.cristin | 1907538 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |