Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjelbred, Bente Helen
dc.date.accessioned2021-06-23T09:40:04Z
dc.date.available2021-06-23T09:40:04Z
dc.date.created2021-04-24T09:22:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSkjelbred, B. H. (2021). «Det ekstra laget» – for en helhetlig undervisning. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 14(1).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760807
dc.description.abstractArtikkelen belyser hvordan lærere i ungdomsskolen underviser for å gi elevene erfaring med observasjonstegning og forestillingstegning i Kunst og håndverk. Studien er en kvalitativ casestudie som bygger på observasjoner, intervjuer med lærere og studie av elevoppgaver. Studien bygger på Tyler (1949) sin teori om læringserfaring, og Eisner (1979) sin teori om læringsutbytte ligger til grunn for analyse av tegneundervisningen. Resultatene viser at lærerne planla for at elevene skulle få oppleve en kombinasjon av observasjonstegning og forestillingstegning, med læringserfaringer preget av kontinuitet, rekkefølge og integrasjon (Tyler, 1949). Selv om lærerne ikke oppfatter at læreplanen i Kunst og håndverk i LK06 vektlegger forestillingstegning i kompetansemål på ungdomstrinnet, legger de til rette for et åpent læringsutbytte. Dette gjør de med bakgrunn i at de ser verdien av elevenes forestillingsevne, fantasi og kreativitet, der elevene kan erfare det uforutsette i arbeid med tegning i tillegg til forhåndsdefinerte mål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjecttegningen_US
dc.subjecttegnedidaktikken_US
dc.subjectlæringsutbytteen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.title«Det ekstra laget» – for en helhetlig undervisning. Observasjonstegning og forestillingstegning i skolen – hva står på spillen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Forfatterenen_US
dc.source.pagenumber1-15en_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.3823
dc.identifier.cristin1906119
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal