dc.contributor.author | Myklebust, Sverre-Christian | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T08:33:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T08:33:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2755793 | |
dc.description | Masteroppgave i areal og eiendom, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Bærekraftige byer og mobilitet står høyt på agendaen både internasjonalt og i Norge. Mål om nullvekst i privatbiltransport, introduksjonen av Byvekstavtaler og investeringene i oppgradering av InterCity-triangelet er tydelig tegn på dette nasjonalt. Samordnet areal- og transportplanlegging er en tilnærming til å nå målene. Men hvordan er tilstanden for dette i Norge? Det er registrert et kunnskapsgap mellom politisk vilje og satsing, og hva som er den reelle tilstanden på hvordan areal og transport er samordnet. For å svare ut kunnskapsgapet integreres Node-Place-Design modellen med Form Syntax på en måte som ikke er gjort tidligere. Det teoretiske rammeverket for evalueringsmetoden er konseptet «Transit-Oriented Development» (TOD). Caser for å teste og raffinere evalueringsmetoden er transportnettverket InterCity med stasjonsbyer som noder/knutepunkt. Resultatet er en evalueringsmetode som er vist operasjonell gjennom testing. Metoden gir presis, objektiv kunnskap om tilstanden på samordnet areal- og transportplanlegging i transportsystemet. Evalueringsmetoden er anvendbar på regionalt planleggingsnivå og ned til lokale detaljplaner. Metoden gir grunnlag for bydiagnoser og forbedringsstrategier for stasjonsbyene og områdene rundt jernbanestasjonene. Evaluering av hele InterCity-nettverket gir grunnlag for å introduserer helt nye typologier for stasjonsområder tilpasset den norske konteksten. Tilstanden på samordningen i byene langs InterCity kan sammenlignes seg imellom, og stasjonsbyens rolle i transportsystemet kan avledes. Resultatene er grunnlag for sammenligning med internasjonale transportsystemer, eller andre nasjonale nettverk. Metodikken kan anvendes på andre transportsystemer, som Bybanen i Bergen, T-banen i Oslo eller Bussveien i Stavanger. I tillegg bidrar testingen av evalueringsmetoden på InterCity og stasjonsområdene med konkret kunnskap om tilstanden i transportsystemet, nodene og interne forhold i stasjonsområdene som studeres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | areal og eiendom | en_US |
dc.subject | byggfag | en_US |
dc.subject | transportplanlegging | en_US |
dc.title | Hvordan evaluere tilstanden på samordnet areal- og transportplanlegging i Norge? - Node-Place-Design modellen på InterCity-Triangelet | en_US |
dc.title.alternative | How to evaluate the state of Transit-Oriented Development in Norway? - The Node-Place-Design model on the InterCity-Triangle | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MOA300 | en_US |