Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyklebust, Sverre-Christian
dc.date.accessioned2021-05-20T08:33:43Z
dc.date.available2021-05-20T08:33:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755793
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendom, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBærekraftige byer og mobilitet står høyt på agendaen både internasjonalt og i Norge. Mål om nullvekst i privatbiltransport, introduksjonen av Byvekstavtaler og investeringene i oppgradering av InterCity-triangelet er tydelig tegn på dette nasjonalt. Samordnet areal- og transportplanlegging er en tilnærming til å nå målene. Men hvordan er tilstanden for dette i Norge? Det er registrert et kunnskapsgap mellom politisk vilje og satsing, og hva som er den reelle tilstanden på hvordan areal og transport er samordnet. For å svare ut kunnskapsgapet integreres Node-Place-Design modellen med Form Syntax på en måte som ikke er gjort tidligere. Det teoretiske rammeverket for evalueringsmetoden er konseptet «Transit-Oriented Development» (TOD). Caser for å teste og raffinere evalueringsmetoden er transportnettverket InterCity med stasjonsbyer som noder/knutepunkt. Resultatet er en evalueringsmetode som er vist operasjonell gjennom testing. Metoden gir presis, objektiv kunnskap om tilstanden på samordnet areal- og transportplanlegging i transportsystemet. Evalueringsmetoden er anvendbar på regionalt planleggingsnivå og ned til lokale detaljplaner. Metoden gir grunnlag for bydiagnoser og forbedringsstrategier for stasjonsbyene og områdene rundt jernbanestasjonene. Evaluering av hele InterCity-nettverket gir grunnlag for å introduserer helt nye typologier for stasjonsområder tilpasset den norske konteksten. Tilstanden på samordningen i byene langs InterCity kan sammenlignes seg imellom, og stasjonsbyens rolle i transportsystemet kan avledes. Resultatene er grunnlag for sammenligning med internasjonale transportsystemer, eller andre nasjonale nettverk. Metodikken kan anvendes på andre transportsystemer, som Bybanen i Bergen, T-banen i Oslo eller Bussveien i Stavanger. I tillegg bidrar testingen av evalueringsmetoden på InterCity og stasjonsområdene med konkret kunnskap om tilstanden i transportsystemet, nodene og interne forhold i stasjonsområdene som studeres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectareal og eiendomen_US
dc.subjectbyggfagen_US
dc.subjecttransportplanleggingen_US
dc.titleHvordan evaluere tilstanden på samordnet areal- og transportplanlegging i Norge? - Node-Place-Design modellen på InterCity-Triangeleten_US
dc.title.alternativeHow to evaluate the state of Transit-Oriented Development in Norway? - The Node-Place-Design model on the InterCity-Triangleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOA300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal