Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Annie Magdele Presthus
dc.date.accessioned2020-10-02T09:19:39Z
dc.date.available2020-10-02T09:19:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680865
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, utdanningsledelse. Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap. 19.02.20.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om skolen som lærende organisasjon og om skoleleders ansvar og rolle i utvikling av det profesjonelle fellesskapet. Jeg har valgt å se nærmere på begrepet mentale modeller og hvordan skoleleder forholder seg til den sentrale dimensjonen i arbeidet med å styrke skolen som lærende organisasjon. Formålet med oppgaven er å belyse utfordringer knyttet til utvikling av det profesjonelle fellesskapet og se på faktorer som kan fremme læring gjennom bevisstgjøring av de mentale modellers kraft og som påvirkning i et utviklings- og endringsperspektiv. Oppgaven bygger på etablert teori med formål om å gi retning og støtte for analyse og drøfting av datamaterialet. Hovedteorien er hentet fra Peter M. Senges teori om den lærende organisasjon. Jeg valgte i tillegg å hente teori fra Jan Spurkeland som omhandler relasjonsledelse og Knut Roalds utredning av lærende møter. Undersøkelsen er et kvalitativt studie ved bruk av semistrukturerte intervju som grunnlag for den empiriske datainnsamlingen. Studiet viser at skoleledere er bevisst sin rolle som endrings- og utviklingsledere i skoleorganisasjonen. De relaterer seg i liten grad til konkret teori, men viser til både strategier og verktøy for håndtering av temaet. Informantene viser til sammenfallende forståelse for at dimensjonen mentale modeller er et vesentlig fenomen å vektlegge for å skape gode profesjonsfellesskap og utvikle den lærende organisasjon. Lederne er opptatt av å skape legitimitet og forankring blant medarbeiderne ved bruk av dialogen som verktøy og bruk av lærende møter med ulike innslag av prosessverkøy. Tilstedeværelse, nærhet til praksisfeltet og en analytisk tilnærming sees på som vesenlig for å øyne organisasjonens mentale modeller.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLevegg eller vindmølle?en_US
dc.title.alternativeWindbreak or windmill?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber99en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal