Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIversen, Kathrine Panlilio
dc.contributor.authorNessler, Katrine Zetlitz
dc.date.accessioned2020-09-23T07:54:16Z
dc.date.available2020-09-23T07:54:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679140
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å besvare forskningsspørsmålet: «Hvordan bidrar TTO innovasjonsledere i akademiske spin-off-prosjekter og team?» Den globale kunnskapsbaserte økonomien setter stadig større krav til innovasjon for å øke verdiskaping og produktivitet. TTO-er (Technology Transfer Offices) har blitt viktige støttespillere når det gjelder å løfte frem og utnytte innovasjoner basert på offentlig finansiert forskning, i form av kommersialisering via patentering, lisensiering eller etablering av akademiske spin-off selskap. Gjennom en integrert casestudie undersøker vi TTO innovasjonsledere i VIS, som er prosjektledere i et eller flere av studiens utvalgte akademiske spin-off prosjekter. Vi studerer deres roller og atferd, samt deres bidrag i kommersialiseringsprosessen i disse prosjektene. For å besvare forskningsspørsmålet har vi utarbeidet to delproblemstillinger med utgangspunkt i de to tilnærmingene til ledelse, prosjektlederrolle og -lederstil. Gjennom 13 intervjuer bestående av både TTO innovasjonsledere og akademiske entreprenører, viser studien at TTO innovasjonsledere i VIS har roller og atferd som er både sammensatte, flersidige og entreprenørielle.TTO-prosjektene i VIS er forskjellige på flere områder, blant annet fordi prosjektene opererer innen ulike bransjer, har varierende tidshorisont, ulikt behov for finansiell støtte, og et prosjektteam av varierende størrelse og kompetanse. Prosjektenes fremgangsmåte vil derfor variere fra prosjekt til prosjekt. VIS har likevel en arbeidsprosess som innovasjonslederne bruker som en ramme og overordnet metodikk og et prosjektstyringsverktøy som støtter (Gateway) denne. Hensikten er å gjøre kommersialiseringsprosessen så forutsigbar som mulig. Spin-off prosjekter fra akademia har typisk en varighet på 5-10 år, avhengig av fagfeltet prosjektet befinner seg i. De er således komplekse, og innovasjonslederne har derfor mye fleksibilitet i prosjektforløpet. Fordi en innovasjonsleder har hovedansvaret for et gitt prosjekt fra idé til selskapsetablering, er god kommunikasjon og informasjonsflyt avgjørende. Funn viser at innovasjonslederne har et fokus på tydelig og konsekvent kommunikasjon i prosjektteamet av hensyn til forventnings- og rolleavklaringer. Videre vektlegges også tett kommunikasjon med VIS teamet og -ledelsen, universiteter og institutter hvor ideen kommer fra, samt eksterne markedsaktører. Innovasjonslederne fungerer som et nervesenter for informasjon og kommunikasjon i prosjektets tidlige faser, hvor kommunikasjonen beskrives som både mangfoldig og krevende. Funn viser at innovasjonslederne fokuserer på å bygge gode relasjoner både i og utenfor spin-off prosjektet, og vektlegger viktigheten av relasjons- og teambygging for å styrke prosjektkultur. De legger også vekt på å utvikle kommersiell kompetanse og entreprenøriell forståelse hos forskerne, ettersom de har liten eller ingen erfaring med kommersialisering og praktisk anvendelse av forskning. Videre tyder funn på at samarbeidet mellom innovasjonsleder og akademisk entreprenør krever gjensidig respekt, hvor ulik kunnskap og kompetanse kombineres og anerkjennes. Et spin-off prosjekt er videre helt avhengig av oppslutning fra eksterne interessenter, og i den forbindelse må innovasjonslederne proaktivt hente inn finansielle, teknologiske og menneskelige ressurser. Viktige forutsetninger for ressurstilgang er at innovasjonslederne proaktivt kommuniserer og bygger nye nettverk med relevante markedsaktører. I tillegg må eksisterende nettverk vedlikeholdes, da etablerte relasjoner i næringslivet kan gi lettere tilgang til nødvendige ressurser, samt utvide nettverket. Funn viser at nettverksbygging på vegne av spin-off prosjektene er utfordrende og tidkrevende, fordi de ofte må ut både nasjonalt og internasjonalt for å få tilgang på riktige ressurser. Grunnet spin-off prosjektenes ulikhet og kompleksitet, fremkommer det at lederstilen blir tilpasset prosjektdeltakerne og situasjonen i hvert enkelt prosjekt, det vil si en situasjonsbetinget lederstil. Dette innebærer at innovasjonslederne i større grad vektlegger en oppgaveorientert eller relasjonsorientert tilnærming, avhengig av varigheten på spin-off prosjektet, fasen prosjektet befinner seg i, og prosjektteamet sin sammensetning, og hvor ofte prosjektteamet møtes. Vår studie anvender ledelsesteori på teorifeltet om TTO-er, og vi bidrar dermed med å kombinere disse feltene og gi ny innsikt om innovasjonsledernes roller og atferd i TTO-er. Få empiriske studier har forsket spesifikt på innovasjonsledere i TTO-er. Studien kan derfor gi ny kunnskap og praktiske implikasjoner for både TTO-er generelt og TTO innovasjonsledereen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTTO innovasjonsledereen_US
dc.subjectakademiske entreprenøreren_US
dc.subjectakademiske spin-offen_US
dc.subjectprosjektlederrolleen_US
dc.subjectprosjektlederstilen_US
dc.subjectteknologioverføringen_US
dc.subjectkommersialiseringsprosessen_US
dc.titleTTO innovasjonslederes bidrag i akademiske spin-off prosjekter og teamen_US
dc.title.alternativeThe Contribution of TTO innovation leaders in academic spin-off projects and teamen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal