Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHvide, Nora Modesta Kyrkjebø
dc.contributor.authorHaga, Ingeborg Ese
dc.date.accessioned2020-09-23T07:41:15Z
dc.date.available2020-09-23T07:41:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679133
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masterutredningen er en singel-casestudie hvor vi undersøker hva som har hindret eller drevet utbygging og adopsjon av landstrøm i Bergen Havn. Første del av utredningen er eksplorativ, før den går over til å bli mer forklarende. Vi gjennomfører metodetriangulering og bruker avisartikler, offentlige dokumenter og intervju som datakilder. Utredningen viser hendelsesforløpet til utbyggingen av landstrøm i havnen, og adopsjon hos brukerne. Dette gjøres ved hjelp av en narrativ historisk gjennomgang og en grafisk tidslinje. Meningsytringer fra forskjellige aktører og hendelser i media utgjør ulike temaer som har hindret og drevet prosessen. Blant hindre ble høye kapitalkostnader, lang levetid på kapitalen og stiavhengighet utpekt som viktige. Systematisering av disse temaene danner grunnlag for «høna-og-egget-problematikken», og de drivende faktorene standardisering, finansiering og regulering. Videre tar oppgaven for seg hvordan tilstedeværelsen eller fravær av disse faktorene har påvirket fremdriften i utbyggings- og adopsjonsprosessen. Til slutt blir prosessen analysert i et sosioteknologisk-transisjonsperspektiv, hvor vi belyser hvordan standardisering, finansiering og regulering har vært med på å bevege landstrøm fra nisje- mot regimenivå. Vi konkluderer med et sett av hindre og drivere, samt at viktigheten av de tre faktorene avhenger av karakteristikker ved brukergruppene. Dette er karakteristikker som effektbehov, lengde på liggetid i havn, hyppighet av havneanløp, antall anløpende havner, om havneanløpene er sesongbaserte eller ikke, og faste eller udefinerte anløpshavner. I tillegg til standardisering, finansiering og regulering blir press fra landskapet gjennom økt klimafokus identifisert som den utløsende driveren for utbygging og adopsjon av landstrøm i Bergen Havnen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectshippingen_US
dc.subjectdet grønne skifteen_US
dc.subjectMLPen_US
dc.subjectshore poweren_US
dc.subjectcold ironingen_US
dc.subjectlandstrømen_US
dc.subjectETISen_US
dc.subjectstandardiseringen_US
dc.subjectreguleringen_US
dc.subjectEnovaen_US
dc.titleElektrifisering av norsk skipsfart: Utbygging og adopsjon av landstrøm i Bergen Havnen_US
dc.title.alternativeThe electrification of Norwegian shipping: Construction and adoption of Shore Power at the Port of Bergenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal