dc.contributor.author | Østborg, Renate Dahl | |
dc.contributor.author | Rød, Frida Fonn | |
dc.date.accessioned | 2020-09-22T07:29:31Z | |
dc.date.available | 2020-09-22T07:29:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2678909 | |
dc.description | Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg læring av feiling innenfor entreprenørskap. Vi har i denne oppgaven fokusert på norske serieentreprenører. Vi har valgt å definere feiling som konkurs og valgt ut åtte serieentreprenører som har opplevd konkurs. Vi ser på dette som et interessant tema ettersom konkurs lenge har vært tabubelagt i Norge sammenlignet med USA, hvor de ser på konkurs som en verdifull erfaring. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker det dem? Problemstillingen inneholder tre forskningsspørsmål; Hva lærer serieentreprenører av feiling? Hvordan lærer serieentreprenører av feiling? Og hvordan påvirker feiling serieentreprenører? For å svare på disse spørsmålene har vi valgt en kvalitativ tilnærming for å kunne gå i dybden. I oppgavens litteraturkapittel har vi inkludert relevant teori rundt entreprenørskap, entreprenøren, serieentreprenøren og innovasjon. Videre har vi tatt for oss ulemper og fordeler ved å være liten og ny, entreprenøriell læring, læring av feiling, læring av andres feil, samt kritisk refleksjon i entreprenørskap. Dette er temaer vi finner relevante for å besvare problemstillingen.
Oppgaven bidrar til å systematisere fragmentert litteratur og bekrefter tidligere teorier fra forskning. Oppgavens hovedfunn viser hvordan feiling bidrar til egenskaper som gjør at serieentreprenører evner å håndtere ulemper og utnytte fordeler ved å være en liten og ny bedrift, samt hvordan et godt team er en svært viktig faktor for å overleve i markedet. Videre har vi funnet at serieentreprenører lærer best av feil med høy risiko gjennom «learning by doing» og kritisk refleksjon i etterkant av feiling. Samtidig ser vi at ego og stolthet kan være et hinder for læring. Avslutningsvis trekker vi frem hvordan feiling påvirker serieentreprenører ved å gjøre dem oppmerksomme på deres egne sterke og svake egenskaper | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | entreprenørskap | en_US |
dc.subject | serieeentreprenører | en_US |
dc.subject | kritisk refeksjon | en_US |
dc.subject | innovasjon | en_US |
dc.subject | liability of newness | en_US |
dc.subject | liability of smallness | en_US |
dc.subject | learning by doing | en_US |
dc.title | Læring av feiling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker feiling dem? | en_US |
dc.title.alternative | Learning from failure: What and how do serial entrepreneurs learn from failure and how are they affected by failure? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MOØ300 | en_US |