Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorsvik, Stine Marie
dc.contributor.authorNyland, Rebecka
dc.date.accessioned2020-09-14T12:48:15Z
dc.date.available2020-09-14T12:48:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677725
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i regjeringens mål om at alle nysalgsbiler skal være nullutslippfrie i 2025. På bakgrunn av det har vi avgrenset oss til elbilen, og hvordan elbilen skal få innpass i vårt sosio-tekniske regime som i dag er dominert av fossilbilen. Norsk elbilforening var tidlig ute og hevdet at tilgang på hurtigladere er en viktig drivkraft for en omstilling av personbilparken. Vi har derfor videre valgt å avgrense oss til utbyggere av hurtigladere. Oppgaven er en komparativ casestudie som undersøker de store forskjellene i utbyggingstakt av hurtigladere mellom Vestland- og Troms & Finnmark fylke. Oppgaven søker å forstå hvorfor forskjellene er så store, hvilke drivere og barrierer som finnes ved utbygging av hurtigladere, samt undersøke om dagens modeller for offentlig-privat samarbeid er tilpasset regionale forskjeller. Vi har gjennom en kvalitativ metode gjennomført ni intervjuer fra syv forskjellige bedrifter, hvor tre av selskapene opererer på nasjonalt nivå, og de resterende opererer på regionalt nivå. Gjennom intervjuene og skriftlige datakilder har vi avdekket de største driverne og barrierene knyttet til utbygging av hurigladere i de overnevnte fylkene. De største barrierene er knyttet til regulatoriske vedtak som anleggsbidrag og effekttariffer. Elbilpolitikken har blitt identifisert som en av de største driverne for Norges unike elbilvekst, men vi har avdekket i denne studien at elbilpolitikken har fungert bedre i Vestland enn i Troms & Finnmark. Dette avdekker vi også når det gjelder offentlig-privat samarbeid, hvor det i Vestland fylke har fungert bedre enn i Troms & Finnmark fylkeen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsosio-teknisk regimeen_US
dc.subjectOPSen_US
dc.subjectMLPen_US
dc.subjectelbilen_US
dc.subjectelektrifiseringen_US
dc.titleDrivere og barrierer for omstilling:En komparativ casestudie av hurtigladeutbygging i fylkene Vestland og Troms og Finnmarken_US
dc.title.alternativeA comparative case study of fast charge development in the counties of Vestland and Troms and Finnmarken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal