Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsaksen, Monica Lund
dc.date.accessioned2020-08-20T09:06:39Z
dc.date.available2020-08-20T09:06:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673143
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Formålet med denne oppgaven var å finne utfyllende og tidsaktuell kunnskap om læreres og fagarbeideres motivasjon for arbeid i skolen. Politiske føringer som «Lærerløftet- på lag for kunnskapsskolen» ble det sett på som en mulig faktor som kunne påvirke læreres motivasjon. I tillegg var bakgrunnen for oppgaven en antagelse om at fagarbeidere og lærere opplever at deres motivasjon støttes og oppleves forskjellig grunnet deres ulike roller i skolen samt deres forskjellige faglige bakgrunn. Metode: Oppgaven har et kvalitativ design. For å innhente opplysninger er det utført 10 semistrukturerte intervjuer av 5 lærere og 5 fagarbeidere fra 5 skoler. Intervjudeltagerne er funnet ved hjelp av strategisk utvelgelse. Opplysningene fra intervjudeltagerne er tolket gjennom tematisk analyse. Resultat: Hovedfunnene viser at både lærere og fagarbeidere motiveres sterkt av elevrelasjoner, andre hovedfunn viser ulike motivasjonsopplevelser. Hovedfunn viser at lærere opplever målkonflikter. Videre motiveres lærere sterkt av fleksibilitet rundt arbeidsoppgaver og tilhørighet til kollegaer og ledelsen, mens fagarbeidere opplever mindre fleksibilitet og mindre tilhørighet fra ledelsen. I tillegg viser funn at lærere føler seg utilstrekkelig i forbindelse med oppfølging av enkeltelever som trenger omfattende støtte. Videre knyttes lærere til en profesjonsgruppe som gir dem frihet og beslutningsmyndighet, noe som står i kontrast til fagarbeiderne da de ikke tilhører en profesjon. Funnene viser at noen fagarbeidere opplever å ikke få delta i beslutninger, kommunikasjonssvikt og at de savner tid til samarbeid med lærer. Lærere savner også samarbeidstid, men i forbindelse med tid legger lærerne mer vekt på de opplever å måtte kjempe mot tidstyver. Konklusjon: Hovedfunn viser at faktorer som påvirker motivasjonen til lærere og fagarbeidere i stor grad oppleves forskjellig. Betydningen av elevrelasjoner og følelsen av å ha en betydningsfull jobb er av begge grupper en kilde til motivasjon. Ulike motivasjonsfaktorer er læreres utfordringer med målkonflikter og læreres følelse av utilstrekkelighet, som begge knyttes til ledelsen og til et politisk nivå. Videre viser hovedfunn at fagarbeidere har en tilhørighetsfølelse som i hovedsak er horisontal, fagarbeidere opplever mangel på rolleavklaring i forbindelse med arbeidsoppgaver og mangel på anerkjennelse. Til sist viser hovedfunn at lærere har beslutningsmyndighet, makt og frihet, mens fagarbeiderne kjenner på følelsen av et hierarki som kan hindre dem i å delta i beslutninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet, Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap.en_US
dc.titleEn komparativ studie om motivasjon hos lærere og fagarbeidereen_US
dc.title.alternativeA comparative study on motivation of teachers and assistantsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel