Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKelava, Reni Walbeck
dc.date.accessioned2020-08-20T08:51:52Z
dc.date.available2020-08-20T08:51:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673138
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg studert innstramming i krav til permanent oppholdstillatelse gjennom å se på den politiske prosessen som ledet frem til dette og rådgivere og lærere ved voksenopplæringen sine opplevelser av konsekvenser. Dette har jeg gjort ved bruk av dokumentstudier og kvalitativ metode, og allerede etablerte teorier. Til slutt i oppgaven har jeg sett på forholdet mellom politikk og praksis, og hvordan sentrale politiske føringer fører til endringer i praksis ved organisasjoner og personer politikken er rettet mot. Ved bruk av Kingdon sitt teoretiske rammeverk med agendasetting, politiske entreprenører og policy vindu har jeg i oppgaven vist at den politiske prosessen var påvirket av situasjonen med økt innvandring, som ble sett på som en krise for velferdsstaten. Det var politisk enighet om å innføre økte krav til innvandrere, og følge med på endringer i andre land sin innvandringspolitikk, da særlig hos våre naboland Danmark og Sverige. Ved bruk av Lipsky sin teori om bakkebyråkratiet har jeg i oppgaven vist at rådgivere og lærere har opplevd å få sitt handlingsrom begrenset, og et utvidet ansvar for veien videre for sine elever. Det kom også frem i intervjuene at innstramming i krav har medført at enkelte elever ikke benytter offentlige ytelser eller tiltak da det kan påvirke deres oppnåelse av permanent oppholdstillatelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet, Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap.en_US
dc.titlePolitikk og praksis knyttet til innstramming i krav til permanent oppholdstillatelse. En kvalitativ studie av politiske dokumenter og intervju av rådgivere og lærere ved voksenopplæringen.en_US
dc.title.alternativePolicy and practice related to tightening in requirements for permanent residence permit. A qualitative study of political documents and interviews of counselors and teachers at Center of Adult Education.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber77 + XVIen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel