Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSylvarnes, Helene
dc.coverage.spatialFørde, Vestlanden_US
dc.date.accessioned2020-08-13T08:20:02Z
dc.date.available2020-08-13T08:20:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671830
dc.description.abstractTittel: «Men jeg har allerede spist» Bakgrunn: Hjemmeboende pasienter med demens er en stadig økende befolkningsgruppe. Pasienter med demens er og spesielt utsatt for underernæring. Problemstilling: Hvordan forebygge underernæring hos hjemmeboende pasienter med demens? Metode: Jeg har brukt litteraturstudie som metode. Jeg har brukt relevant faglitteratur, pensumlitteratur og forskning. Jeg har og tatt med egne erfaringer fra praksis. Konklusjon: For å kunne hjelpe pasienter med demens med å forebygge underernæring må man først og fremst få slippe inn over dørterskelen. Pasienten er i sitt hjem, og det er viktig å ha respekt for det. For å kunne hjelpe må man opptre på en måte som ivaretar pasientens verdighet. Det er viktig at pleieren kjenner pasienten og dens rutiner. Da vil pasienten bli tryggere på at hjelpen som gis er i tråd med deres verdier og normer. Sykepleierne og annet helsepersonell må ha kunnskap om demens og ernæring. Selv om hjemmesykepleien er preget av tidspress vil økt kunnskap kunne gi et mer helhetlig tilbud til pasientene, og pleierne vil bli tryggere på den hjelpen de gir. Det er viktig med etisk kompetanse slik at pleierne ikke utøver krenkende handlinger, og handlinger som heller mot tvang.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet, Fakultet for helse og sosialvitskapen_US
dc.subjectDemens,en_US
dc.subjectunderernæring,en_US
dc.subjecthjemmesykepleieen_US
dc.subjectetikken_US
dc.title«Men jeg har allerede spist»en_US
dc.title.alternative«But I have already eaten»en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700en_US
dc.source.pagenumber21en_US
dc.description.localcodeSK152en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel