Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, May Britt Revheim
dc.contributor.authorEide, Marianne Leikvoll
dc.date.accessioned2019-12-09T08:18:01Z
dc.date.available2019-12-09T08:18:01Z
dc.date.created2019-12-06T19:28:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBrekke, M.-B. R. & Eide, M. L. (2019). Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring. Acta Didactica Norge, 13(3), 1-20.nb_NO
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632240
dc.description.abstractDenne artikkelen retter oppmerksomheten mot hvordan refleksjon og transformasjon kan fremmes gjennom praksisfortellingen som en studentaktiv læringsform i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. I arbeidet med praksisfortellingen bryter vi med en tradisjonell deduktiv tilnærming til undervisningen. I en profesjonsutdanning kreves det at man kan koble og utvikle et samspill mellom ulike kunnskapsformer, som en veksling mellom det partikulære og det generelle. I dette arbeidet er overskridende refleksjon over egne forståelser og erfaringer vesentlig. Artikkelen tar utgangspunkt i deltakende observasjon på første trinn i Grunnskolelærerutdanningen. Studien viser at det er flere forhold som kan påvirke kvaliteten til refleksjonen og den pedagogiske tenkningen. Dette kan dreie seg om kvaliteten til selve fortellingen, studentenes oppfatning av hva den pedagogiske teoriens funksjon er, og hvorvidt det utvikles et rom for utfordring og støtte. Refleksjonsprosesser kommer ikke automatisk, og må derfor settes i gang gjennom systematisk undervisning der det inviteres til utvidelse av egne erfaringer i møtet med generalisert kunnskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Oslonb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectpraksisfortellingnb_NO
dc.subjectstudentaktivitetnb_NO
dc.subjectforholdet mellom teori og praksisnb_NO
dc.subjectrefleksjonnb_NO
dc.subjecttransformativ læringnb_NO
dc.titlePraksisfortelling, refleksjon og transformativ læringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.rights.holder© 2019 Forfatternenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber20nb_NO
dc.source.volume13nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgenb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.cristin1757778
cristin.unitcode203,10,2,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal