Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTahir, Lavan
dc.date.accessioned2019-10-23T06:46:40Z
dc.date.available2019-10-23T06:46:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623813
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnsarbeid, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergennb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i folkehelseprosjektet ‹‹Kartlegging og utviklingsarbeid om nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse››. Som utdannet kroppsøvingslærer har jeg store interesser innenfor helsefaget. Jeg er opptatt av god helse og ønsker å formidle dette godet videre til andre. Mitt utgangspunkt for valg av tema i denne oppgaven er nettopp på bakgrunn av mine interesser og erfaringer innenfor helsefaget. Som lærer og kommende samfunnsarbeider synes jeg at god helse blant befolkningen er meget viktig for å kunne bidra til god samfunnsutvikling. Dermed har jeg ønsket å forske på helsefremmende arbeid i skolen og mener at skolen har stor relevans innen samfunnsarbeid som nettopp denne masteroppgaven tar utgangspunkt i. Formål og problemstilling: Målet med studien er å bidra med kunnskap og tilegne seg kunnskap om hvordan skolen som helhet og rektor som leder opplever prosjektet ‹‹Kartlegging og utviklingsarbeid om nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse››, og hvordan skolen løser helseutfordringene i lokalsamfunnet. Studien har fokus på skolen og rektor som leder og deres opplevelser og erfaring i folkehelseprosjektet. Dermed har jeg kommet fram til oppgavens problemstilling som er: Hvordan forstår skolen sitt folkehelseoppdrag, og hvilket tiltak har skolen for å fremme helse i lokalsamfunnet? Metode: Studien har et kvalitativ forskningsdesign, og datagrunnlaget er basert på fire individuelle semistrukturerte intervjuer. Utvalget besto av fire rektorer fra forskjellige skoler i de deltakende kommunene i folkehelseprosjektet. I min forskning var det viktig å kunne få fram de intervjuende - rektorenes meninger, erfaringer, opplevelser og perspektiver knyttet til folkehelseprosjektet. Funn og konklusjon: Rektorene jeg intervjuet la stor vekt på viktigheten av folkehelseprosjektet, og forstår prosjektet som et viktig helsefremmende tiltak. Noen av hovedfunnene var at lokalsamfunnet og skolen hadde et godt samarbeid og bidro til å fremme folkehelse. Det kom også fram at skolens deltakelse av folkehelseprosjektet bidro til mer fellesskap, positive endringer i lokalsamfunnet som kunnskap om helse, grøntområder, aktivitetsparker, og knyttet skolen og lokalsamfunnet tettere sammen gjennom samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsarbeidnb_NO
dc.subjectfolkehelsenb_NO
dc.subjecthelsefremmende arbeidnb_NO
dc.subjectempowermentnb_NO
dc.title"Nærmiljø-­‐prosjektet": Skolens deltakelse i et folkehelseprosjektnb_NO
dc.title.alternative"The local community project": The school´s participation in a public health projectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASA645nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal