"Nærmiljø-‐prosjektet": Skolens deltakelse i et folkehelseprosjekt
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623813Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i folkehelseprosjektet ‹‹Kartlegging og utviklingsarbeid om nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse››. Som utdannet kroppsøvingslærer har jeg store interesser innenfor helsefaget. Jeg er opptatt av god helse og ønsker å formidle dette godet videre til andre. Mitt utgangspunkt for valg av tema i denne oppgaven er nettopp på bakgrunn av mine interesser og erfaringer innenfor helsefaget. Som lærer og kommende samfunnsarbeider synes jeg at god helse blant befolkningen er meget viktig for å kunne bidra til god samfunnsutvikling. Dermed har jeg ønsket å forske på
helsefremmende arbeid i skolen og mener at skolen har stor relevans innen samfunnsarbeid som nettopp denne masteroppgaven tar utgangspunkt i.
Formål og problemstilling: Målet med studien er å bidra med kunnskap og tilegne seg kunnskap om hvordan skolen som helhet og rektor som leder opplever prosjektet
‹‹Kartlegging og utviklingsarbeid om nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse››, og hvordan skolen løser helseutfordringene i lokalsamfunnet. Studien har fokus på skolen og rektor som leder og deres opplevelser og erfaring i folkehelseprosjektet. Dermed har jeg kommet fram til oppgavens problemstilling som er: Hvordan forstår skolen sitt folkehelseoppdrag, og hvilket tiltak har skolen for å fremme helse i lokalsamfunnet?
Metode: Studien har et kvalitativ forskningsdesign, og datagrunnlaget er basert på fire individuelle semistrukturerte intervjuer. Utvalget besto av fire rektorer fra forskjellige skoler i de deltakende kommunene i folkehelseprosjektet. I min forskning var det viktig å kunne få fram de intervjuende - rektorenes meninger, erfaringer, opplevelser og perspektiver knyttet til folkehelseprosjektet.
Funn og konklusjon: Rektorene jeg intervjuet la stor vekt på viktigheten av
folkehelseprosjektet, og forstår prosjektet som et viktig helsefremmende tiltak. Noen av hovedfunnene var at lokalsamfunnet og skolen hadde et godt samarbeid og bidro til å fremme folkehelse. Det kom også fram at skolens deltakelse av folkehelseprosjektet bidro til mer fellesskap, positive endringer i lokalsamfunnet som kunnskap om helse, grøntområder, aktivitetsparker, og knyttet skolen og lokalsamfunnet tettere sammen gjennom samarbeid.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnsarbeid, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen