Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjøsæter, Åge
dc.contributor.authorKyvik, Øyvin
dc.date.accessioned2019-10-15T13:26:29Z
dc.date.available2019-10-15T13:26:29Z
dc.date.created2015-05-19T12:09:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationGjøsæter, Å. & Kyvik, Ø. (2015). Er høyere organisasjons- og ledelsesstudier egnet for utvikling av reflekterte praksisaktører? UNIPED, 38(1), 39-52.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622302
dc.description.abstractTil tross for et rikt teoretisk innhold, kritiseres høyere organisasjons- og ledelsesstudier for ikke å kvalifisere studentene for arbeidslivet. Artikkelen diskuteer denne problematikken basert på hva som karakteriserer henholdsvis teoretisk og praktisk organisasjons- og ledelseskunnskap. Utfordringer relatert til å utvikle reflekterte praksisaktører drøftes med referanse til personrelaterte faktorer, undervisningsrelaterte faktorer og faktorer knyttet til organisatoriske praksiskontekster. Hovedkonklusjonen som fremmes, er at utvikling av reflekterte praksisaktører fordrer dybdelæring, som igjen krever balanse mellom teoretisk og praktisk organisasjons- og ledelseskunnskap. Tilrettelegging for dybdelæring framstår som særlig utfordrende når målgruppen er unge studenter med begrenset praktisk erfaringskunnskap.nb_NO
dc.description.abstractIn spite of their broad theoretical content, educational programs in organization and leadership are criticized for not satisfactorily preparing students for working life. This article debates this challenge, based on the differentiating characteristics of, respectively, theoretical and practical organizational and leadership knowledge. The possibilities of developing reflective practitioners are debated with references to the personal learning conditions, the study programs as such, as well as the organizational practice environments. It is argued that the development of reflective practitioners requires in-depth learning, based on a balance between theoretical and practical organizational and leadership knowledge. Facilitation for in-depth learning in the management sciences education is considered to be particularly challenging when aimed at young students with limited practical work experience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthøyere utdanningnb_NO
dc.subjectteoretisk og praktisk organisasjons- og ledelseskunnskapnb_NO
dc.subjectlæreprosessernb_NO
dc.subjectreflekterte praksisaktørernb_NO
dc.titleEr høyere organisasjons- og ledelsesstudier egnet for utvikling av reflekterte praksisaktører?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2015 Åge Gjøsæter og Øyvin Kyvik.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber39-52nb_NO
dc.source.volume38nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1243278
cristin.unitcode203,6,2,0
cristin.unitnameAvdeling for tekniske, økonomiske og maritime fag - Stord/Haugesund
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal