Show simple item record

dc.contributor.authorHjelle, Kari Magrete
dc.contributor.authorMunkner, Diana
dc.contributor.authorAlsaker, Sissel
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-15T06:35:50Z
dc.date.available2019-10-15T06:35:50Z
dc.date.created2012-09-19T11:49:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationHjelle. K. M., Munkner, D. & Alsaker, S. (2012). Aktivitetsbasert pedagogikk: En studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 8(1), 47-62.nb_NO
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622100
dc.description.abstractMålet med artikkelen er å synliggjøre hvordan bachelorstudenter i ergoterapi kan utvikle profesjonell handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. På bakgrunn av dette gjennomførte vi kvalitative fokusgruppeintervju med 12 ergoterapeutstudenter som hadde deltatt i undervisningsopplegget “Aktivitetsgrupper-lede og delta”. Datamaterialet ble analysert etter retningslinjer for fenomenologisk basert meningskondensering. Studentene diskuterte sine erfaringer og det kom tydelig fram at undervisningsopplegget ga dem muligheter til å bruke sitt engasjement og sin kreativitet i valg av aktiviteter for sin simulerte aktivitetsgruppe. Videre fikk de muligheter til å oppdage sider ved anvendelse av aktiviteter for ulike pasienter, som de ikke kunne forstå uten integrering av teori i praktisk ferdighetstrening. Ved planlegging, gjennomføring og refleksjon over å lede og delta i aktivitetsgrupper, oppøvet de evnen til handlingsrefleksjon. Aktivitetsbasert pedagogikk kan bidra til utvikling av profesjonell handlingskompetanse og det er behov for både teoretiske og praktiske læringsformer. Funnene ble diskutert i lys av pedagogisk handlingsteori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthandlingskompetansenb_NO
dc.subjectaktivitetsbasert pedagogikknb_NO
dc.subjectlearning by doingnb_NO
dc.subjecthandlingsrefleksjonnb_NO
dc.titleAktivitetsbasert pedagogikk : en studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2012 Forfatterne.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829nb_NO
dc.source.pagenumber47-62nb_NO
dc.source.volume8nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin944930
cristin.unitcode203,11,2,0
cristin.unitnameInstitutt for helse og funksjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal