Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjelle, Kari Magrete
dc.contributor.authorMunkner, Diana
dc.contributor.authorAlsaker, Sissel
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-15T06:35:50Z
dc.date.available2019-10-15T06:35:50Z
dc.date.created2012-09-19T11:49:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationHjelle. K. M., Munkner, D. & Alsaker, S. (2012). Aktivitetsbasert pedagogikk: En studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 8(1), 47-62.nb_NO
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622100
dc.description.abstractMålet med artikkelen er å synliggjøre hvordan bachelorstudenter i ergoterapi kan utvikle profesjonell handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. På bakgrunn av dette gjennomførte vi kvalitative fokusgruppeintervju med 12 ergoterapeutstudenter som hadde deltatt i undervisningsopplegget “Aktivitetsgrupper-lede og delta”. Datamaterialet ble analysert etter retningslinjer for fenomenologisk basert meningskondensering. Studentene diskuterte sine erfaringer og det kom tydelig fram at undervisningsopplegget ga dem muligheter til å bruke sitt engasjement og sin kreativitet i valg av aktiviteter for sin simulerte aktivitetsgruppe. Videre fikk de muligheter til å oppdage sider ved anvendelse av aktiviteter for ulike pasienter, som de ikke kunne forstå uten integrering av teori i praktisk ferdighetstrening. Ved planlegging, gjennomføring og refleksjon over å lede og delta i aktivitetsgrupper, oppøvet de evnen til handlingsrefleksjon. Aktivitetsbasert pedagogikk kan bidra til utvikling av profesjonell handlingskompetanse og det er behov for både teoretiske og praktiske læringsformer. Funnene ble diskutert i lys av pedagogisk handlingsteori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthandlingskompetansenb_NO
dc.subjectaktivitetsbasert pedagogikknb_NO
dc.subjectlearning by doingnb_NO
dc.subjecthandlingsrefleksjonnb_NO
dc.titleAktivitetsbasert pedagogikk : en studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2012 Forfatterne.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829nb_NO
dc.source.pagenumber47-62nb_NO
dc.source.volume8nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin944930
cristin.unitcode203,11,2,0
cristin.unitnameInstitutt for helse og funksjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal