dc.contributor.author | Hjelle, Kari Magrete | |
dc.contributor.author | Munkner, Diana | |
dc.contributor.author | Alsaker, Sissel | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T06:35:50Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T06:35:50Z | |
dc.date.created | 2012-09-19T11:49:43Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Hjelle. K. M., Munkner, D. & Alsaker, S. (2012). Aktivitetsbasert pedagogikk: En studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 8(1), 47-62. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622100 | |
dc.description.abstract | Målet med artikkelen er å synliggjøre hvordan bachelorstudenter i ergoterapi kan utvikle profesjonell handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. På bakgrunn av dette gjennomførte vi kvalitative fokusgruppeintervju med 12 ergoterapeutstudenter som hadde deltatt i undervisningsopplegget “Aktivitetsgrupper-lede og delta”. Datamaterialet ble analysert etter retningslinjer for fenomenologisk basert meningskondensering. Studentene diskuterte sine erfaringer og det kom tydelig fram at undervisningsopplegget ga dem muligheter til å bruke sitt engasjement og sin kreativitet i valg av aktiviteter for sin simulerte aktivitetsgruppe. Videre fikk de muligheter til å oppdage sider ved anvendelse av aktiviteter for ulike pasienter, som de ikke kunne forstå uten integrering av teori i praktisk ferdighetstrening. Ved planlegging, gjennomføring og refleksjon over å lede og delta i aktivitetsgrupper, oppøvet de evnen til handlingsrefleksjon. Aktivitetsbasert pedagogikk kan bidra til utvikling av profesjonell handlingskompetanse og det er behov for både teoretiske og praktiske læringsformer. Funnene ble diskutert i lys av pedagogisk handlingsteori. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | handlingskompetanse | nb_NO |
dc.subject | aktivitetsbasert pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | learning by doing | nb_NO |
dc.subject | handlingsrefleksjon | nb_NO |
dc.title | Aktivitetsbasert pedagogikk : en studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © 2012 Forfatterne. | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 47-62 | nb_NO |
dc.source.volume | 8 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for helseforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 944930 | |
cristin.unitcode | 203,11,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for helse og funksjon | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |