Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKittilsen, Gina
dc.date.accessioned2019-08-18T21:53:02Z
dc.date.available2019-08-18T21:53:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608873
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskap 14. juni 2019nb_NO
dc.description.abstractSammendrag: Bakgrunn: Utviklingen i hjemmetjenesten har ført til høye krav i en presset tjeneste og påvirket kommunenes organisering av tjenesten. Mange kommuner innførte bestiller- og utførermodellen som skulle skille forvaltningen fra de utøvende tjenestene. Lederne i hjemmetjenesten fikk delegert ansvar for fag, personal og økonomi. Min studie har fokus på den komplekse hverdagen til enhetsledere i hjemmetjenesten Formålet: Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan arbeidet i hjemmetjenesten fungerer i en bestiller- og utførermodell. Studien har belyst hvordan enhetsledere erfarer samhandlingen med bestillerkontoret. Videre er det sett på hvordan handlingsrommet fungerer og hva enhetslederne mener er nødvendig utvikling av tjenesten. Metode: Studien har et kvalitativt design. Undersøkelsen er basert på intervju av seks enhetsledere i hjemmetjenesten i seks ulike vestlandskommuner. Analysen er gjort ut fra en temasentrert analytisk tilnærming. Problemstilling: Studien stiller spørsmål om hvordan enhetsledere i hjemmetjenesten erfarer arbeidet i en bestiller- og utførerorganisering. Resultat: Studien viser at enhetsledere i hjemmetjenesten erfarer at kravet om å holde de økonomiske rammevilkårene er utfordrende i en bestiller- og utførermodell. Enhetsledere i hjemmetjenesten lager seg handlingsrom ved å være kreative, de flytter på oppgaver og er smidige. Samarbeidet med bestillerkontoret foregår både på formelle og uformelle arenaer. Studien viser at viljen til å samarbeide er gjensidig, men at det på en del områder bør bli etablert flere arenaer for felles samarbeid. Felles forståelse om hjemmetjenestens arbeidsområde må etableres, ikke bare mellom bestillerkontoret og hjemmetjenesten, men også ut mot innbyggerne i kommunene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtvikling i hjemmetjenestennb_NO
dc.title.alternativeThe development in home carenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMR691


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal