dc.contributor.author | Helgeland, Espen | |
dc.contributor.author | Røyneland, Tov Andersson | |
dc.date.accessioned | 2019-08-02T11:28:26Z | |
dc.date.available | 2019-08-02T11:28:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2607041 | |
dc.description | Masteroppgave i areal og eiendom, Institutt for byggfag, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | nb_NO |
dc.description.abstract | Bergen kommune er godt i gang med planarbeidet for bybanen mellom sentrum og Åsane. I planarbeidets prosess kom det frem gjennom bystyrevedtak at det var behov for å utarbeide tilleggsutredninger for å bestemme endelig trasé gjennom Sandviken. Tilleggsutredningen vedrørende trasé-, holdeplass- og adkomstvalg ble utført av Norconsult. Denne baserer konklusjonene på praktiske forhold knyttet til gjennomførbarhet, økonomi og omstendigheter som tilgodeser passasjerenes preferanser. Hensynet til byutvikling blir i svært liten grad vurdert. Dette gjenspeiles i bystyrets vedtak om valg av trasé for sentrum – Sandviken, hvor det i punkt 2d lyder som følger: «I det videre arbeidet med reguleringsplanen pekes det særlig på behov for nærmere vurdering av følgende momenter: […] Løsninger som i størst mulig
grad legger grunnlag for god byutvikling [...]»1 Punktet ble for øvrig vedtatt enstemmig. Basert på dette ønsker vi å benytte anledningen til å gi vårt bidrag til kunnskapsgrunnlaget om byutvikling i tilknytning til bybanen. Det teoretiske rammeverket er bygget opp av generell og vidkjent teori som knytter seg til
byutvikling. Sammen med bakgrunnsmateriale, metode og planstatus utgjør dette det helhetlige fundamentet for resultatene i oppgaven. Hensikten med oppgaven er å gjøre rede for hvilke kriterier som danner det best egnede grunnlaget for å vurdere plassering av adkomster til underjordisk bybanestopp med målsetting om å fostre byutvikling. Gjennom vurderingsfasen har det blitt utarbeidet en metode som har til hensikt å fremkalle de beste alternativene basert på et poenggivingssystem. Metoden er et produkt fremstilt gjennom berammelse av lokaliteter, kriterier, vekttall og karakterer. Resultatene viser at man finner de best egnede lokaliseringene ved å avlede ett alternativ fra hvert delområde. I et bredere perspektiv søker avhandlingen å danne et metodisk grunnlag som kan anvendes i lignende studier. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lokalisering av adkomster til underjordisk bybanestopp - En case-studie av Sandviken kirke bybanestopp | nb_NO |
dc.title.alternative | Locating entrances to underground light rail stop - A case-study of Sandviken kirke light rail stop | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | MOA300 | nb_NO |