Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKråkenes, Alette Hus
dc.contributor.authorGjerland, Ane Marie
dc.date.accessioned2019-08-01T13:32:47Z
dc.date.available2019-08-01T13:32:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607003
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendom, Institutt for byggfag, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergennb_NO
dc.description.abstractI løpet av de siste 30 årene har hensynet til miljø og bærekraft fått en stadig større rolle innen areal- og samfunnsplanlegging. Dette gjenspeiles i måten de store byene i Norge planlegges og utvikles på, der fokuset rettes mot økt fortetting og transformasjon innenfor eksisterende tettstedsavgrensning, og store investeringer i form av økt fokus på gående, syklende og offentlig transport.Det kan imidlertid se ut til at de store byene er flinkere til å planlegge i tråd med de overordnede styringsdokumentene, enn de mindre byene i Norge. Med mål om å undersøke dette nærmere har vi gjennomført en komparativ case- studie av byene Førde og Notodden. I tillegg til å være eksempler på to mellomstore byer i Norge, er disse også våre hjemsteder.Oppgavens formål er å se nærmere på hvilke tiltak de to byene kan gjøre med mål om å oppnå høyere grad av bærekraft i arealplanleggingen. Begrepet bærekraft ble først innlemmet i areal- og transportplanleggingen gjennom rikspolitiske retningslinjer i 1993, og i 2014 gjennom de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. For å kunne svare på om Førde og Notodden har planlagt i tråd med bærekraft etter 1993, er det utarbeidet et sett med indikatorer som bygger på føringer gitt i retningslinjene. Disse er anvendt på om lag 30 vedtatte reguleringsplaner i Førde og på Notodden i perioden 1993 - 2018. Resultatet av dokumentstudiet viser imidlertid at utviklingen med mål om å bli mer bærekraftige har hatt en svak negativ utvikling for Førde og en svak positiv utvikling for Notodden siden 1993. I forlengelsen av dette arbeidet er det utført en rekke analyser av veinettet og bebyggelsen i de to tettstedene. Analysene er basert på velkjente metoder, med mål om å avdekke svakheter eller potensialer for forbedring i byenes romlige strukturer. Analysearbeidet har avdekket flere utfordringer i forhold til bærekraft. Dette gjelder blant annet veinettet som i stor grad oppfordrer til bilbruk ved at avstandene er store, og gjennomgangstrafikk potensialet er lavt for fotgjengere. Veimønstrene i de to byene er i stor grad preget av trestrukturer fremfor et finmasket gatenett som muliggjør gateliv og bevegelse. Analysene av bebyggelse viser tilsvarende en lav tetthet og en lav blanding av funksjoner som underbygger transportbehovet til innbyggerne. Summen av resultatene fra dokument- og analysestudiet er videre sammenfattet med mål om å utarbeide en framtidsrettet strategi for Førde og Notodden. Strategien har til hensikt å vise hvordan våre hjembyer kan oppnå høyere grad av bærekraft innenfor sine sentrums- og tettstedsområder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBærekraftige mellomstore byer: En komparativ studie av tettstedene Førde og Notoddennb_NO
dc.title.alternativeSustainable towns: A comparative study of the cities Førde and Notoddennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMOA300nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal