Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeyerdahl, Henrikke
dc.contributor.authorBergan, Mina Hjelleset
dc.date.accessioned2019-06-21T07:31:56Z
dc.date.available2019-06-21T07:31:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601622
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulenn på Vestlandet, campus Bergennb_NO
dc.description.abstractFormålet med vår masteroppgave er å besvare forskningsspørsmålet: “Hvordan responderer de skandinaviske allmennkringkasterne på spenningene de møter på som tohendige organisasjoner?” Mediebransjen befinner seg i en periode med teknologiske revolusjonære endringer, der digitalisering er med på å forme morgendagens mediebransje. For å overleve i det stadig skiftende miljøet er bedrifter avhengige av å ha en forretningsmodell som er levedyktig på både kort og lang sikt. For å oppnå en passende forretningsmodell er det et sentralt element at bedrifter har evnen til å opptre tohendig. En tohendig organisasjon er en organisasjon som klarer å utnytte sine eksisterende ressurser samtidig som de utforsker nye muligheter. Gjennom en komparativ casestudie vil vår masteroppgave belyse hvordan NRK, SVT og DR responderer på spenninger de møter på i deres tohendige organisasjoner. For å besvare forskningsspørsmålet har vi utarbeidet tre supplerende forskningsspørsmål med utgangspunkt i de tre spenningsområdene: organisasjonsdesign, innovasjonstype og organisatorisk tilpasning. Strukturen til studien tar utgangspunkt i de nevnte spenningsområdene. Gjennom 25 intervjuer med representanter fra casebedriftene har studien avdekket at spenninger knyttet til tohendighet oppstår på grunnlag av at motstridende egenskaper fremmer utnyttelse og utforsking. De tre allmennkringkasterne har tatt ulike valg knyttet til struktureringen av sin tohendige organisasjon. Funn fra studien belyser hvordan en tohendig organisasjon i realiteten er mer nyansert enn etablert teori tilsier. Videre belyser funn fra analysen at det er stor likhet i omgivelsene til de tre allmennkringkasterne, men at forskjellene utspiller seg gjennom forskjellige forventninger fra oppdragsgiveren i de skandinaviske landene. Samtlige av bedriftene anerkjenner at det å ivareta en tohendig organisasjon er en utfordrende balansegang. De tre bedriftene fokuserer hovedsakelig på å utnytte sine eksisterende ressurser, men de har alle innslag av strategi og fokusområder som knyttes til det å utforske nye muligheter. Funn i henhold til spenninger knyttet til organisasjonsdesign belyser at både NRK, SVT og DR kombinerer et mekanisk og organisk design ved at deres design er utarbeidet med fokus på en mekanisk og stabil organisasjon, men at de alle har flere organiske trekk inkorporert i sitt design. Når det gjelder spenninger knyttet til innovasjonstype, tyder funn på at alle bedriftene har integrert arbeidet med inkrementelle innovasjoner inn i sine arbeidshverdager, samtidig som de har valgt svært forskjellige måter å arbeide med radikale innovasjoner. NRK arbeider hovedsakelig med radikale innovasjoner som prosjektarbeid, SVT har en egen innovasjonsavdeling og DR har valgt å outsource sine radikale innovasjoner. Tilknyttet organisatorisk tilpasning har studien avdekket forskjeller i hvordan casebedriftene håndterer spenningene de møter. Både NRK, SVT og DR baserer seg i stor grad på erfaringer når de utnytter sine eksisterende ressurser. Forskjellene kommer her i større grad til syne innenfor utforskingselementet. NRK har det største fokuset på åpen innovasjon og eksternt samarbeid for å tilpasse seg omgivelsene gjennom å utforske nye muligheter. Videre belyser funn at SVT er den eneste av casebedriftene som har satt av tid eksplisitt til å utforske nye muligheter. Avslutningsvis belyser studien at DR nå er i en prosess der de forsøker å gå fra en lukket praksis til en mer åpen praksis. Vi mener at studien vi har gjennomført er svært dagsaktuell, og kan gi verdifull innsikt til casebedriftene, mediebransjen samt andre etablerte bedrifter som står ovenfor organisatoriske spenninger knyttet til tohendighet. Studien gir betydningsfulle implikasjoner for både casebedriftene og mediebransjen i sin helhet. I tillegg kan studien gi mediebedrifter verdifull innsikt i hvordan vellykkede medieaktører ivaretar en tohendig organisasjon og hvilke strategiske beslutninger de har valgt å styre selskapene sine etter. Funnene fra studien viser også betydningen av å være bevisst på markedsendringer og at aktører aktivt bør ta stilling til både organisasjonsdesign, innovasjonstype og organisatorisk tilpasning. Studien setter mulige veivalg i en akademisk kontekst og bidrar til å gi en systematisk oversikt over faktorer bedrifter bør vurdere for å ivareta eller oppnå en tohendig bedrift. Tilgangen til en komparativ studie av allmennkringkasterne presenterer en verdi for selskapene i seg selv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecttohendighetnb_NO
dc.subjectinnovasjonnb_NO
dc.subjectorganisasjonsdesignnb_NO
dc.subjecttilpasningnb_NO
dc.subjectmedianb_NO
dc.subjectallmennkringkastingnb_NO
dc.subjectutnytte & utforskenb_NO
dc.subjectambidexteritynb_NO
dc.subjectinnovationnb_NO
dc.subjectorganizational designnb_NO
dc.subjectadaptationnb_NO
dc.subjectmedianb_NO
dc.subjectpublic broadcastingnb_NO
dc.subjectexploit & explorenb_NO
dc.titleTohendighet hos de skandinaviske allmennkringkasternenb_NO
dc.title.alternativeAmbidexterity among the scandinavian public broadcastersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMOØ300nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal