Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordvik, Grete Karin
dc.contributor.authorVatne, Bente
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-05-16T08:50:49Z
dc.date.available2019-05-16T08:50:49Z
dc.date.created2017-11-28T09:45:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNordvik, G. K., & Vatne, B. (2017). Eksamensoppgaver i barnehagelærerutdanningen i lys av formålet om en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 16.nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2597796
dc.description.abstractIntensjonen med denne artikkelen er å analysere og diskutere hvordan eksamensformer og oppgavetekster i den nye barnehagelærerutdanningen bidrar til en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning. Eksamensoppgavetekster gitt ved ni norske høgskoler og universiteter, blir analysert ut fra profesjonsteori og teorier om forskningsbasert utdannelse. Analysene viser at oppgavetekstenes form og innhold fra over halvparten av institusjonene som er undersøkt, ikke skiller seg nevneverdig fra tidligere oppgaver. Vi stiller spørsmål ved om disse oppgavetypene og -tekstene oppfyller kravet om at barnehagelærerutdanningen skal være en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning. The purpose of this article is to analyze and discuss whether exam types and texts in the new Early Childhood Teacher Education contribute to an integrated, professional and research-based education. Examination papers given by nine Norwegian colleges and universities are analyzed within the framework of theory on vocational education and theory on research-based education. The analyzes show that in more than half of the institutions investigated, the content and form of the examination papers do not differ significantly from previous assignments. We question whether these exam types and texts fulfill the demand of the Early Childhood Teacher Education to be both integrated, professionally oriented and based on research-based knowledge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversitetetnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1749
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnehagelærerutdanningnb_NO
dc.subjecteksamensoppgaveteksternb_NO
dc.subjectforskningsbasertnb_NO
dc.subjectprofesjonsrettetnb_NO
dc.subjectEarly Childhood Teacher Educationnb_NO
dc.subjectexam types and textsnb_NO
dc.subjectresearched-basednb_NO
dc.subjectprofessionally orientednb_NO
dc.titleEksamensoppgaver i barnehagelærerutdanningen i lys av formålet om en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanningnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2017 The Author(s)nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber1-12nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1749
dc.identifier.cristin1519305
cristin.unitcode203,1,26,0
cristin.unitnameAL-Pedagogikkseksjonen, BLU - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal