Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeidell, Camilla
dc.date.accessioned2019-04-11T11:24:41Z
dc.date.available2019-04-11T11:24:41Z
dc.date.created2019-01-07T10:17:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMeidell, C. (2017). Visuelle løsningsstrategier til sannsynlighetsoppgaver: En studie av fem videregåendeelevers bruk av ulike visuelle løsningsstrategier i sannsynlighetsregning (Masteroppgave). Universitetet i Bergen.nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2594238
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om elever på videregående sin bruk av visuelle løsningsstrategier i møte med sannsynlighetsoppgaver. Formålet var blant annet å undersøke hvilke ulike visuelle løsningsstrategier elever benytter seg av i møte med slike oppgaver. De andre aspektene jeg ønsket å studere var hvorfor elevene valgte strategiene og hvordan bruken av visuelle løsningsstrategier kan sees i sammenheng med misoppfatninger innenfor sannsynlighet. I studien er det blitt brukt en blandet metode. Først ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse hvor 38 elever deltok. Resultatene fra denne undersøkelsen ble så brukt til å velge ut fem elever til fokusgruppeintervju. Elevene var hentet fra fellesfaget 1P og programfaget R2 og hadde således ulik matematisk bakgrunn. Spørsmålene som ble presentert for elevene er hentet fra tidligere undersøkelser, dermed kan en anta at spørsmålene har gjennomgått kvalitetssikring. Resultatet til undersøkelsen viser at elevene bruker noen av de visuelle løsningsstrategiene som omtales i litteraturen. Av de visuelle løsningsstrategiene var det utfallslisting som ble brukt mest. Det kommer frem i intervju med elevene at noen bruker visuelle løsningsstrategier fordi de mener at dette forenkler løsningsprosessen. Andre bruker visuelle løsningsstrategier når de er usikker på oppgaven. Resultatene tyder på at det noen ganger kan hjelpe elevene å unngå de typiske feilene i sannsynlighetsregning om de benytter seg av visuelle løsningsstrategier. Det ser for eksempel ut som om visuelle løsningsstrategier, kan klargjøre utfallsrommet for elevene. Det kommer imidlertid også frem at det er noen utfordringer knyttet til bruken av de visuelle løsningsstrategiene som kan resultere i at elevene til tross for bruk av visuelle løsningsstrategier ikke klarer å se for seg hele utfallsrommet. Disse utfordringene ser ut til å finnes i sammenheng med misoppfatninger så vel som i forbindelse med manglende kunnskaper om strategien i seg selv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Bergennb_NO
dc.titleVisuelle løsningsstrategier til sannsynlighetsoppgaver - En studie av fem videregåendeelevers bruk av ulike visuelle løsningsstrategier i sannsynlighetsregningnb_NO
dc.typeOthersnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© The Author.nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO
dc.identifier.cristin1651247
cristin.unitcode203,10,3,0
cristin.unitnameInstitutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel