Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeggstad, Katrine
dc.date.accessioned2019-01-23T14:38:55Z
dc.date.available2019-01-23T14:38:55Z
dc.date.created2018-03-24T10:19:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHeggstad, K. (2018). “Imagine if… stepping into someone’s shoes” as a research method. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1), 123-138.nb_NO
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2581996
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. Fiksjonsrammeverket er del av et større forskningsprosjekt som fokuserer på drama med mennesker som lever med demens. Artikkelen kombinerer kunstnerisk, praksisbasert forskning med sanselig så vel som auto-etnografisk tilnærming, der dramapraktikernes familierelasjon (som mor og datter) utforskes og reflekteres over, som en integrert del av metoden. Denne artikkelen bidrar til kunnskapsproduksjon når det gjelder fiksjonsrammer i forskning og reflekterer rundt betydningen av slik forskning når en skal arbeide med mennesker som erfarer demens.nb_NO
dc.description.abstractThis article investigates and discusses how a fictional framework can be used as a method for research within the field of drama, and how this approach makes researchers understand the situated moments that are researched. The fictional framework is part of a larger research project which focuses on drama with people living with dementia. The article combines artistic practice-based research with a sensory as well as an auto-ethnographic approach, as the practitioners’ family- relations (as mother and daughter) are explored and reflected upon as integral to the method. The article contributes to knowledge production regarding fictional frame in research and reflects on its significance for work with people experiencing dementia.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfictional frame in researchnb_NO
dc.subjectdementianb_NO
dc.subjectautobiographynb_NO
dc.subjectnext of kinnb_NO
dc.title"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research methodnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2018 K. Heggstad.nb_NO
dc.source.pagenumber123-138nb_NO
dc.source.volume2nb_NO
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/jased.v2.968
dc.identifier.cristin1575512
cristin.unitcode203,1,31,0
cristin.unitnameSenter for kunstfag,kultur og kommunikas - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal