Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlland, Gro
dc.contributor.authorRøskeland, Marianne
dc.contributor.authorHerheim, Rune
dc.date.accessioned2019-01-17T10:17:54Z
dc.date.available2019-01-17T10:17:54Z
dc.date.created2018-10-17T16:26:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHerheim, R., Røskeland, M. & Ulland, G. (2018). Språk teller! Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke. Nordic Journal of Literacy Research, 4(1), 121-141.nb_NO
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2581029
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker vi potensielle sammenhenger mellom skriving og forståelse i matematikkfaget. Materialet består av 28 elevtekster der elever fra 7. og 10. trinn løser en regneoppgave og skriver om hvordan de tenker og går frem for å løse den. Ved å analysere elevtekster har vi søkt innsikt i hva elever vektlegger når de individuelt løser en oppgave skriftlig. Artikkelen har utspring i erfaringer fra satsingen på Ungdomstrinn i utvikling, særlig med kunnskapsområdet skriving som grunnleggende ferdighet. Der viste det seg at et fåtall av matematikklærerne ser på seg selv som skrivelærere, noe som også støttes i forskningslitteraturen. Analysene av elevtekstene viser hvordan elever posisjonerer seg som skrivere i matematikk gjennom språk, forklaringsmåte og utregning, og hvordan de anvender ulike representasjoner. Avslutningsvis diskuteres forholdet mellom å forklare og å tenke i elevtekstene. Vi finner at en kombinasjon av utregning og forklarende tekst gir mer informasjon om elevens matematikkforståelse og holdning til faget enn utregningen med tall alene. Skrivingen kan dessuten utvikle fagspråk og bidra til læring i matematikk. Vi finner også at selve oppgavedesignet gir føringer for hvordan elevene løser oppgaven. I tillegg kan elevenes skriving gi læreren et bedre utgangspunkt for å veilede elevene i matematikk.nb_NO
dc.description.abstractEnglish abstract In this article, we examine potential relations between writing and understanding in school mathematics.The material consists of 28 student texts in which students from 7th and 10th grade solve a mathematical task and write about how they think and how they proceed in order to solve it. In analyzing the student texts, we seek insight into what students emphasize when they individually solve a written assignment. The article is based on experiences from a national priority program on school development, in particular on the competence area “writing as a basic skill”. We found that few of the mathematics teachers regarded themselves as writing teachers, which is in line with the prevalent research literature. The analyzes of the student texts show how students position themselves as mathematical writers through their use of language, by the way they explain, and calculate, and how they use different representations. Finally, the relation between explaining and thinking in the student texts is discussed. We find that a combination of calculation and explanatory text provides more information about the student’s mathematical understanding and their attitude towards the subject than calculations with numbers alone. In addition, writing can help students develop a professional language and contribute to learning in mathematics. We also document how task design can influence how the students solve a task, and how the students’ writing can provide teachers with a better starting point for helping their students learn mathematics.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisknb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectskrivingnb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.subjectelevteksternb_NO
dc.subjectmultimodalitetnb_NO
dc.subjectmatematikkforståelsenb_NO
dc.subjectvisualiseringnb_NO
dc.subjectposisjoneringnb_NO
dc.subjectoppgaveformuleringnb_NO
dc.titleSpråk teller. Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykkenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2018 G. Ulland, M. Røskeland and R. Herheim.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber121-141nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v4.1256
dc.identifier.cristin1621177
cristin.unitcode203,1,24,0
cristin.unitnameAL-Norskseksjonen - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal