Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLadehaug, Karine
dc.contributor.authorLilleslett, Sander
dc.date.accessioned2018-09-04T08:56:50Z
dc.date.available2018-09-04T08:56:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560639
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendomnb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt hvilke konsekvenser det har hatt for fire norske tettsteder å legge hovedveien utenfor tettstedet, med hovedfokus på handel og andre sentrumsfunksjoner. De fire tettstedene som er analysert er Gol, Hokksund, Jessheim og Askim. Ved å kombinere space syntax-analyser med en kartlegging av butikker og sentrumsfunksjoner har vi analysert situasjonen i tettstedene både før hovedveien ble lagt om, og for dagens situasjon. Det sentrale teoretiske grunnlaget for oppgaven har vært «the theory of the natural movement economic process». Teorien er basert på forskning i space syntax som har vist at gatenettets romlige konfigurasjon er av stor betydning for bevegelsesmønstre, og derav lokalisering av handel. Butikker lokaliserer seg der mange mennesker beveger seg, da de trenger å lokalisere seg i de gatene der de kan nå mange potensielle kunder. Resultatene viser at butikker og sentrumsfunksjoner følger de best globalt integrerte gatene. Dersom integrasjonen endres, vil butikkene flytte etter. Dersom integrasjonen ikke endres vil butikkene heller ikke flytte seg. Gjennom generaliseringer av analysene fra de fire tettstedene kan man forutsi hvilke konsekvenser det vil ha for andre norske tettsteder å legge hovedveien utenfor sentrum. Space syntax har tidligere blitt benyttet for å undersøke effektene endringer i vei- og gatenettet har på byer over hele verden, men har ikke tidligere blitt benyttet for å undersøke hvordan omkjøringsveier påvirker mindre norske tettsteder. Resultatene fra analysene i denne oppgaven viser at de samme romlige drivkreftene gjelder for norske tettsteder også.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKonsekvenser av omkjøringsveier i norske tettstedernb_NO
dc.title.alternativeConsequences of bypass roads in Norwegian small townsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMOA300nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal