det ligger ansvar i det …. : Om pedagogisk ledelse i barnehagen
Abstract
Formålet med denne studien har vært å fordype seg i pedagogisk ledelse i barnehagen sett fra de pedagogiske ledernes perspektiver. Jeg har også undersøkt hvordan ledelsesutviklingsprosjektet «Ledelse for kvalitet i barnehagen» initiert og gjennomført av Bergen kommune som barnehageeier har påvirket barnehagens pedagogiske ledelse. Denne kvalitative studien er gjennomført i kommunale barnehager i Bergen og jeg har brukt intervju i fokusgrupper som metode for datainnsamling. Informantene i min studie har alle deltatt i ledelsesutviklingsprosjektet.
Jeg har drøftet min tolkning og analyse av funn opp mot ulike tilnærminger til begrepet pedagogisk ledelse og opp mot translasjonsteori (Røvik og Charniawska). Jeg har også drøftet bruk av metoder og verktøy for pedagogisk ledelse. Den pedagogiske ledelsen i barnehagen beskrives ut fra handlinger som de pedagogiske lederne utfører gjennom å være rollemodeller, veiledere og formidlere av fagkunnskap til barnehagens øvrige personale samt det direkte arbeidet med barna. Barnehagens lederteam har en nøkkelfunksjon i den pedagogiske ledelsen og det å legge til rette for refleksjon og å ha en felles forståelse er sentrale elementer.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap Institutt for samfunnsvitskap