Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSanden, Lena
dc.date.accessioned2018-08-28T13:12:18Z
dc.date.available2018-08-28T13:12:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559685
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultetet for økonomi og samfunnsvitskap/Institutt for samfunnsvitskap 15.06.2018nb_NO
dc.description.abstractMasterprosjektet omhandler diskurser som trer frem i den politiske prosessen som førte til forsøksordning med nasjonal fraværsgrense i videregående skole fra høsten 2016. Ved å se på utvalgte politiske dokumenter fra oppdragsbrevet til regjeringen, via høringsrunder og frem til det endelige rundskrivet, setter oppgaven fokus på hvordan elevene gis ulike posisjoner og hvordan skolen som institusjon fylles med innhold. Dette gjøres ved at det foretas en diskursanalyse av den politiske prosessen. Diskursanalyse kombinerer teori og metode, og gjennom å benytte begreper og modeller hentet fra teoriene poststrukturell diskursteori og diskursiv institusjonalisme identifiseres og analyseres aktørenes språk i prosessen. Det identifiseres seks hoved-diskurser i materialet. Skulkdiskursen, sårbarhetsdiskursen, borgerskapsdiskursen, vurderingsdiskursen, frafallsdiskursen og pliktdiskursen. Et hovedfunn kan sies å være at begrepet skulk har en sentral rolle i prosessen.. Oppgaven er et bidrag til samfunnsforskning som benytter diskursanalyse som metode, og den er også et bidrag inn mot arbeidet som foregår med å evaluere forsøksordningen med fraværsgrense. I tillegg kan den ses på som et bidrag til å skape forståelse rundt språket som benyttes i utdanningspolitikken.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn diskursanalyse av den politiske prosessen som førte til fraværsgrense i videregående skolenb_NO
dc.title.alternativeA discourse analysis of the political process that resulted in the absence limit in upper secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber117nb_NO
dc.description.localcodeMR691 1 MA 2018nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal