Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEiken, Ivar Anton
dc.date.accessioned2018-08-28T13:05:29Z
dc.date.available2018-08-28T13:05:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559678
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap Institutt for samfunnsvitskap Innleveringsfrist 15.6.2018nb_NO
dc.description.abstractForskningstemaet i denne masteroppgaven er å undersøke hvilken effekt Samspillmetoden Dialog har på arbeidsmiljøet ved skoler. Studien tar utgangspunkt i fire bergensskoler, som alle ligger i samme bydel. To av skolene har benyttet Samspillmetoden Dialog systematisk i nærmere 20 år, mens de to andre skolene ikke har benyttet metoden. Problemstilling: I hvilken grad kommer utvalgte arbeidsmiljøfaktorer annerledes ut ved skoler som har benyttet Samspillmetoden Dialog enn ved skoler som ikke har benyttet metoden? Jeg har videre utarbeidet fem forskningsspørsmål for å utdype og belyse problemstillingen. Disse kommer jeg nærmere tilbake til senere i oppgaven. Dette er en kvantitativ oppgave som bygger på data fra Bergen kommune sin medarbeiderundersøkelse fra 2016. Disse dataene ble først lagt inn i SPSS, slik at det i neste omgang kunne konstrueres latente variabler. Deretter ble det benyttet gjennomsnitt og standardavvik til å regne på effekten. Analysearbeidet viser at Samspillmetoden Dialog har moderat positiv effekt for arbeidsmiljøet på tre av fem uavhengige variabler. På de to andre viste undersøkelsen ingen effekt (hverken positiv eller negativ). Drøftingen er hovedsakelig knyttet opp mot ulike former for validitet, og konkluderer med at både indre validitet, ytre validitet, begrepsvaliditet og statistisk validitet er god. På tross av god validitet, tilsier undersøkelsens omfang og karakter at det ikke er mulig å trekke generelle slutninger. Likevel er det ingen grunn til å tro at skolene/kollegiene som er med i undersøkelsen skiller seg vesentlig fra andre og tilsvarende skoler/kollegier. Med dette som bakgrunn konkluderer jeg med at det er grunn til å anta, at dersom resultatene av undersøkelsen min er representativ for andre skoler, kan det tyde på at Samspillmetoden Dialog kan ha en moderat positiv effekt på arbeidsmiljøet ved skoler som kan sammenlignes med intervensjonsskolene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamspillmetoden Dialog : En undersøkelse av mulig effekt på arbeidsmiljøet ved skoler som har benyttet metoden.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO
dc.description.localcodeMR691 1 MA 2018nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal