Iverksetting av forbedringsområder i barnehagen – personalets erfaringer
Abstract
Bergen kommune startet i 2011 med kvalitetsoppfølging av alle de kommunale barnehagene, og fulgte opp med en kvalitetsutviklingsplan: Sammen for kvalitet – barnehage 2013-1016. Fagoppfølgere fra kommunens fagavdeling hadde dialogmøte med hver enkelt barnehages lederteam, som resulterte i en vurderingskonklusjon, med utvalgte områder til forbedring. Hvordan har disse forbedringstiltakene blitt gjennomført i barnehagene? Hvordan har barnehagene blitt fulgt opp av fagavdeling og områdeleder? Hvordan opplever personalgruppen at de blir informert og involvert i kvalitetsoppfølging og dialogmøter? Jeg har intervjuet ansatte på alle nivåer i to barnehager, en områdeleder, og en ansatt fra fagavdelingen. Funnene viser at det krever en svært systematisk tilnærming fra lederteamet i barnehagen for å holde fokus på forbedringsområdene over lengre tid, og at barnehagene opplever liten oppfølging utenfra i forhold til forbedringsområdene. Funnene viser også at det er utfordrende for barnehagens lederteam å involvere det øvrige personalet i kvalitetsutviklingsarbeid – og at fagarbeidere og assistenter opplever at de har liten påvirkningskraft i forhold til hva forbedringsområdene skal være.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing. Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap 15.juni 2018