Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaraldseid, Ragnhild
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2018-06-22T07:10:07Z
dc.date.available2018-06-22T07:10:07Z
dc.date.issued2018-05-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2502608
dc.descriptionMasteroppgave i jordmorfagnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Kvinners fødselsopplevelse er en viktig opplevelse i hennes liv, og kan være med å påvirke hennes psykiske helse og hennes innstilling til senere fødsler. Å avdekke faktorer som kan ha innvirkning på fødselsopplevelsen er derfor et tema som burde undersøkes..Fødselsforberedende kurs har vist å bedre kvinners self-efficacy i fødsel. Det finnes ingen beskrivelse av kursene norske kvinner deltar og hvordan de kan ha betydning for fødselsopplevelsen. Mål: Å beskrive de fødselsforberedende kursene som norske kvinner delta på og beskrive faktorer ved kurs som kan ha betydning for fødselsopplevelsen. Metode: 4640 som alle har født barn de siste to årene besvarte en spørreundersøkelse ble inkludert i en nettbasert e som ble publisert via Ammehjelpen.no. Kvinnene besvarte den norske versjonen av Childbirth Experience Questionnaire (Dencker et al., 2010). Undersøkelsen besto også av spørsmål om obstetrisk informasjon og spørsmål om deltakelse på fødselsforberedende kurs. Deskriptiv analyse ble gjort for å beskrive kurs og deltakelse på disse. Det ble også sett etter faktorer som kjennetegner kurs som kan virke positivt med fødselsopplevelse som utfallsmål. Hovedfunn: 2897 førstegangsfødende ble inkludert i studien sammen med 1737 flergangsfødende. 52% av de førstegangsfødende deltok på fødselsforberedende kurs, for de flergangsfødende var tallet 23%. De flergangsfødende hadde signifikant bedre fødselsopplevelse enn de førstegangsfødende. Denne studien kunne slå fast at deltakelse på fødselsforberedende kus er en faktor som påvirker fødselsopplevelsen i en positiv retning hos førstegangsfødende. Det var små men signifikante forskjeller i fødselsopplevelse ble funnet mellom gruppene av førstegangsfødende som deltok på kurs av ulik lengde. De lengre kursen ser ut til å kunne ha en positiv innvirkning på fødselsopplevelsen. Studien viser også at flergangsfødende som deltar på lengre kurs med mer spesialisert innhold er mer fornøyd med kurset enn flergangsfødende som deltar på kortere kur med fokus på informasjon. Konklusjon: Studien viser at kvinner deltar på ulike kurs med, at hvordan kurset er designet kan påvirke fødselsopplevelsen. Det er imidlertid flere faktorer som kan påvirke fødselsopplevelsen. De fleste norske fødsels forberedendekurs blir arrangert av jordmødre og å øke kunnskapen om kursene som bli arrangert og hvordan de kan påvirke kvinner både før og i fødsel, vil være en oppgave for forskningsfeltet.nb_NO
dc.description.abstractnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFødselsforberedende kursnb_NO
dc.subjectFødselsopplevelsenb_NO
dc.subjectKvantitativ studienb_NO
dc.subjectChildbirth preparation classesnb_NO
dc.subjectChildbirth experiencenb_NO
dc.subjectChildbirth Experience Questionnairenb_NO
dc.subjectQuantitative studynb_NO
dc.titleKan kvinners deltakelse på fødselsforberedende kurs ha betydning for fødselsopplevelsen? - En kvantitativ studie med bruk av Childbirth Experience Questionnairenb_NO
dc.title.alternativeDoes women’s attendance to Childbirth preparation classes influence on the birth experience? - A quantitative study using Childbirth Experience Questionnaire.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderRagnhild Haraldseidnb_NO
dc.description.localcodeJOR508nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal