Hvordan opplevde jordmødrene ved Haydom Lutheran Hospital innføringen av den kunnskapsbaserte retningslinjen Helping Babies Breathe
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2482037Utgivelsesdato
2012-05-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Verdens Helseorganisasjon (WHO) har estimert at det årlig er 3,1 millioner barn som dør før de er en måned gamle. For å bidra til å redusere nyfødtdødelighet er det utviklet et kunnskapsbasert undervisningsprogram, Helping Babies Breathe (HBB), for helsepersonell i lav- og middel-inntektsland. HBB er utviklet av American Academy of Pediatrics. Ved et landlig plassert henvisningssykehus i Tanzania ble HBBundervisningen første gang gjennomført i 2010. Etter den første HBB-undervisningen ble nyfødtdødeligheten redusert. Mindre enn to måneder senere økte dødeligheten igjen. I februar 2011 ble flere tiltak igangsatt, og dødeligheten vesentlig redusert. Denne studien søker å finne ut hvordan jordmødrene ved HLH opplevde innføringen av det kunnskapsbaserte undervisningsprogrammet HBB, og finne forklaringer på endringer i nyfødtdødelighet. Metode% Et casestudie ble gjennomført ved HLH i februar 2012. Forskningsspørsmålene ble valgt for å belyse innføringen av HBB. Data ble samlet gjennom en spørreundersøkelse og individuelle semi-strukturerte intervju. Data fra spørreundersøkelsen ble analysert ved bruk av deskriptiv statistikk, og intervjuene ble meningskategorisert med faktorene i Utsteinformelen for overlevelse som hovedkategorier (Figur 1). Utsteinformelen for overlevelse er en diagrammatisk fremstilling av faktorer forventet å påvirke overlevelse etter hjertestans. Resultat% HBB programmet ble godt mottatt og jordmødrene hadde tro på effekten av intervensjonen. Undervisning, undervisningsmateriell og utstyr opplevdes som godt tilpasset konteksten. Hovedutfordringer lokalt i forbindelse med innføring opplevdes av jordmødrene å være mangel på kompetanse blant kolleger, mangel på personell, mangel på utstyr og utfordringer i avdelingen og lokalsamfunnet utenfor jordmødrenes kontroll. 6 Konklusjon% Jordmødrene ved HLH etterspurte ikke evidensen bak HBB programmet. Undervisningen opplevdes som enkel å forstå og lett å bruke. Utfordringer ble av jordmødrene beskrevet som en negativ holdning til opplæring i avdelingen, manglende kunnskap og kompetanse blant kolleger og en konstant mangel på personell og utstyr. Logistiske og miljømessige utfordringer i sykehuset og omkringliggende områder av Haydom ble også oppfattet som barrierer i implementeringen. Background The global burden of neonatal deaths was in 2005 by the World Health Organisation (WHO) estimated to 3,1 million children every year. To help decrease neonatal mortality, an evidence-based educational program, Helping Babies Breathe (HBB) was developed. In a rural referral hospital in Tanzania, implementation of HBB started in 2010. Following the first HBB training, newborn mortality declined, but after a few months the mortality increased again. In February 2011 several interventions were implemented, and newborn mortality was significantly reduced. This study seeks to find out how the midwives experienced the implementation of HBB. Methods This case-study was performed in February 2012. The research questions were chosen to illuminate the implementation. Data were collected from a survey and semistructured interviews. Data from the survey were analysed using descriptive statistics, and interview-data were analysed using the Utstein formula of survival as a template (Figure 1). The Utstein formula of survival is a diagrammatic expression of factors expected to affect patient survival after cardiac arrest. Results The study indicates that the main challenges experienced by the midwives were a lack of continuous training/re-training of all personnel, relatively low overall competence level of staff and a constant lack of staff and equipment in this low-resourced setting. The midwives had an overall positive attitude to the program and expressed that HBB addressed a predefined problem of newborn mortality. The educational program was well received and found easy to understand and use. It was generally believed that HBB increased survival of newborns. 8 Conclusion The main findings of this study suggests a need for increased focus on continuous training/re-training of all personnel, increasing the overall competence level of staff, and addressing the constant lack of staff and equipment in this low-resourced setting.
Beskrivelse
Mastergradsstudium i Kunnskapsbasert praksis