Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Malene Wøhlk
dc.date.accessioned2018-02-01T15:10:19Z
dc.date.available2018-02-01T15:10:19Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2482035
dc.descriptionMasteroppgave i kunnskapsbasert praksisen_GB
dc.description.abstractThis master’s thesis consists of two parts. Firstly an introductory part elaborating on the method and decisions made underway in undertaking a systematic review and secondly an article manuscript. There will be little overlap between the two parts, since the introductory part supplements and discusses the article manuscript. Background: The ability to appraise data and evidence scientifically, one of several competencies OECD stresses as a major goal for science education in schools, requires knowledge about science. Enhancement of this ability in adolescence might entail better understanding of how to identify reliable health claims. Until now no secondary research has been conducted on this topic. Objective: To identify, appraise and synthesize studies examining the effectiveness of school-based educational interventions aiming to enhance adolescents’ abilities in critically appraising health claims. Methods: A systematic review including randomised and non-randomised controlled trials and interrupted time series. To identify these, an extensive literature search was conducted in health-related and educational databases. Two reviewers independently performed study selection, data extraction and risk of bias assessment with adapted versions of the Cochrane Collaborations tools and resources. Results: Of over 17000 identified references five studies published in six reports was included: one randomised controlled trial, one cluster-randomised controlled trial and three non-randomised controlled trials. One study compared different teaching modalities, while four studies compared educational interventions to instruction as usual. Risk of bias was predominantly rated as high. The results showed small, but statistically significant effects in favour of the interventions. Conclusion: The small number of included studies, their heterogeneity and low methodological quality inhibits any firm conclusions on the effects of school-based interventions for enhancing critical appraisal abilities in adolescents. The results indicate a beneficial effect, but must be interpreted with caution.en_GB
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven består av to deler. Først en innledningsdel som utdyper metoden valgene som er tatt i utarbeidelsen av den systematiske oversikten, dernest et artikkelmanuskript til den systematiske oversikten. Det vil være lite overlapp mellom de to delene siden innledningsdelen er ment som et supplement til den systematiske oversikten. Bakgrunn: Evnen til å vurdere data og forskning vitenskapelig, en av flere kompetanser OECD vektlegger som et mål for naturfagundervisningen i skolen, krever kunnskap om vitenskap. Forsterkning av denne evnen i ungdomsårene kan tenkes å medføre en bedre forståelse av hvordan pålitelige helsepåstander identifiseres. Frem til nå har det ikke forelagt oppsummert kunnskap innen dette emnet. Hensikt og problemstilling: Å identifisere, vurdere og oppsummere studier som undersøker effekten av skolebaserte undervisningsintervensjoner for å fremme ungdommers kompetanse i kritisk vurdering av helsepåstander. Metode: En systematisk oversikt som inkluderer randomiserte og ikke-randomiserte kontrollerte studier and avbrutte tidsserier. Et omfattende litteratursøk ble foretatt i helsefaglige og utdannings-relaterte databaser. To personer foretok uavhengig studieseleksjon, dataekstraksjon og kritisk vurdering ved hjelp av tilpassede versjoner av Cochrane-samarbeidets verktøy og ressurser. Resultater: Av over 17000 identifiserte referanser ble fem studier publisert i seks publikasjoner inkludert. En randomisert kontrollert studie, en kluster-randomisert studie og tre ikke-randomiserte studier. En studie sammenlignet to undervisningsintervensjoner, mens de fire andre sammenlignet en undervisningsintervensjon med vanlig undervisning. Kvaliteten på studiene er overveiende lav. Resultatene viste små, men statistisk signifikante resultater i favør av intervensjonene. Konklusjon: Det lave antallet inkluderte studier, deres heterogenitet og svake metodologiske kvalitet gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner om effekten av skolebaserte undervisningsintervensjoner for å fremme ungdommers kompetanse i kritisk vurdering av helsepåstander. Resultatene indikerer en positiv effekt, men må tolkes med forsiktighet.en_GB
dc.language.isoengen_GB
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otheradolescenten_GB
dc.subject.otherhealth literacyen_GB
dc.subject.othereducationen_GB
dc.subject.othercritical appraisalen_GB
dc.subject.otherungdomen_GB
dc.subject.otherhelseforståelseen_GB
dc.subject.otherutdanningen_GB
dc.subject.otherkritisk vurderingen_GB
dc.titleA systematic review on the effect of school-based educational interventions for enhancing adolescents’ abilities in critical appraisal of health claimsen_GB
dc.title.alternativeEn systematisk oversikt over effekten av skolebaserte undervisningsintervensjoner for å fremme ungdommers kompetanse i kritisk vurdering av helsepåstanderen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway