Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjøs, Marianne
dc.date.accessioned2018-02-01T15:09:34Z
dc.date.available2018-02-01T15:09:34Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481904
dc.descriptionMaster i kunnskapsbasert praksis i helsefagen_GB
dc.description.abstractInnledning: Forsinket eller avvikende utvikling av kommunikasjon og språk kan være et tidlig symptom på autismespekterforstyrrelse (ASF). En metode som er kjent, er ”Picture Exchange Communication System” (PECS) som har til hensikt å lære barn å kommunisere med bilder. Kunnskapsgrunnlaget til PECS og hvorvidt PECS er en metode som er effektiv eller mer effektiv enn andre metoder er derimot ukjent. Formålet var å oppsummere forskning som evaluerer effekt av PECS på kommunikasjon hos barn med ASF i en systematisk oversikt. Metode: Et systematisk litteratursøk ble gjennomført i flere databaser. Det ble også gjennomført søk f.eks etter grå litteratur, pågående publikasjoner og gjennomgang av referanselister. Inkluderte studier ble vurdert for metodisk kvalitet ved hjelp av ”Cochrane Collaboration” sitt verktøy for vurdering av risiko for systematiske skjevheter. Resultatene ble presentert i en narrativ syntese og kvaliteten på den samlede dokumentasjonen og for hvert utfallsmål ble vurdert ved hjelp av ”Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation” (GRADE). Resultat: Antall publikasjoner som var i henhold til inklusjonskriteriene var fem publikasjoner og tre studier. Studiene ble vurdert til å ha uklar metodisk kvalitet og uklar risiko for systematiske skjevheter. Studiene viste lav kvalitet etter GRADE vurderingene. Det var signifikant positiv effekt på syv utfallsmål mens det var ingen signifikant effekt på seks utfallsmål. Konklusjon: Resultatene viste i hovedsak at PECS har moderat til stor effekt på kommunikasjon. Resultatene må tolkes med forsiktighet og det vil være behov for mer forskning.en_GB
dc.description.abstractIntroduction: Delayed and deviant development of communication and language skills can be an early and persistent marker of autism spectrum disorder (ASD). One communication intervention commonly used is “Picture Exchange Communication System” (PECS) intending to teach children to communicate with pictures. It is not clear whether this method are effective or whether this method is superior to others. The objective was to summarize research that evaluates the impact of PECS on communication in children with ASD in a systematic review. Method: A systematic literature search were conducted in several databases and in other sources like grey literatur and ongoing publications as well as the referencelists of other reviews. Critical appraisal of included studies were done using ”Cochrane Collaborations Risk of bias tool”. The results were summarized in a narrative syntheses and the robustness of the results was assess using the GRADE approach. Results: Publications which were consistent with the inclusion criteria were five publications and three studies. In the methodological quality all studies were judged to be unclear in the risk of bias tool and in the methodological quality of the evidence for each outcome, all studies were judge to have low quality in The GRADE approach. Seven outcomes reported significant positive effect and six outcomes reported not significant effect. Conclusion: The results essentially showed that PECS have moderat to large effect size on communication but the true effect may be different and there will be need for more research.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subject.otherautismespekterforstyrrelseen_GB
dc.subject.otherASFen_GB
dc.subject.otherpicture exchange communication systemen_GB
dc.subject.otherPECSen_GB
dc.subject.otherrandomiserte kontrollerte studieren_GB
dc.subject.othersystematisk oversikten_GB
dc.subject.otherautism spectrum disorderen_GB
dc.subject.otherpicture exchange communication systemen_GB
dc.subject.otherrandomized controlled trialsen_GB
dc.subject.othersystematic reviewen_GB
dc.titleOppsummert forskning på effekt av Picture Exchange Communication System for barn med autismespekterforstyrrelse - en systematisk oversikt.en_GB
dc.title.alternativeSummarized research on the effect of Picture Exchange Communication System for children with autism spectrum disorder - a systematic review.en_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway