Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPål Andrè, Hegland
dc.date.accessioned2018-02-01T15:09:33Z
dc.date.available2018-02-01T15:09:33Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481902
dc.descriptionMasteroppgave i kunnskapsbasert praksis i helsefagen_GB
dc.description.abstractBakgrunn: Simuleringstrening er en utbredt strategi for å bedre kvalitet i helsevesenet. Imidlertid har ikke effekten av simuleringstrening for sykepleiere blitt dokumentert i en systematisk oversikt. Hensikt: Formålet med dette prosjektet er å evaluere effekten av simuleringstrening på sykepleieres ferdigheter og kunnskaper. Metode: Vi utførte søk i CDSR, DARE, HTA, CENTRAL, CINAHL, MEDLINE, Embase, ERIC og SveMed+ etter randomiserte kontrollerte studier (RCT) som evaluerte effekten av simuleringstrening for sykepleiere. Søkene var gjennomført i september 2014. Screening av abstracts og fulltekst, dataekstraksjon og vurdering av risiko for systematiske skjevheter ble utført av to personer individuelt. Vi utførte sammenligningene simuleringstrening versus ingen simulering, høyteknologisk simulering versus andre simuleringsformer og ulik organisering av simuleringstreningen. Data ble analysert i en meta-analyse og narrative synteser. GRADE ble benyttet til å vurdere kvaliteten på dokumentasjonen til hver sammenligning og utfall. Resultat: Syv RCTer møtte inklusjonskriteriene. For sammenligningen simuleringstrening versus ingen simulering på sykepleieres ferdigheter sammenstilte vi effektestimatene i en meta-analyse som viste SMD -1, 23 (KI -2, 69 til 0, 23). Det var imidlertid stor heterogenitet (I² 92 %). Det var høy grad av variasjon i resultatene for de andre sammenligningene. Den samlede dokumentasjonen bak alle sammenligningene ble gradert til lav kvalitet. Konklusjon: Effekten av simuleringstrening varierer betydelig internt i og mellom de inkluderte studiene. Meta-analysen viste usikker effekt av simuleringstrening sammenlignet med ingen simulering. De andre sammenligningene viste ikke-signifikante forskjeller og inkonsistens i effektestimatene. Basert på våre funn kan vi ikke trekke noen sikker konklusjon på om simuleringstrening er en effektiv strategi for å øke sykepleieres ferdigheter og kunnskaper. Sammendrag:Denne masteroppgaven består av en systematisk oversikt i artikkelform og en kappe knyttet til denne. Kappen en er utdypning av metode, resultat og en utvidet diskusjonsdel i forhold til artikkelen.en_GB
dc.description.abstractBackground: Simulation-based training is a widespread strategy to improve health-care quality. However the effectiveness on registered nurses has previously not been established in systematic reviews. Aim: The aim of this systematic review is to evaluate effectiveness of simulation-based training on nurse’s skills and knowledge Method: We searched CDSR, DARE, HTA, CENTRAL, CINAHL, MEDLINE, Embase, ERIC and SveMed+ for randomised controlled trials (RCTs) evaluating effect of simulation-based training among nurses. Searches were completed in September 2014. Screening of abstracts and full-text, data extraction and assessment of risk of bias were independently conducted by two reviewers. We made the comparisons simulation-based training versus no simulation, high-fidelity simulation versus other simulation strategy and different organisation of simulation training. Data were analysed through meta-analysis and narrative syntheses. GRADE was used to assess quality of evidence. Results: Seven RCT’s met the inclusion criteria. For the comparison simulation-based training to no simulation on nurses’ skills we pooled effect sizes using a random effects model. Our meta-analysis showed no significant differences between the groups (SMD -1.23, CI -2.69 to 0.23). There was large heterogeneity (I² 92 %). For the other comparisons there was large between-study variation in results. The quality of evidence for all comparisons was graded as low. Conclusion: The effect of simulation-based training varies substantially between the included studies. Our meta-analysis showed no significant difference of simulation training compared to no simulation, but the quality of evidence was low indicating uncertainty. Other comparisons showed inconsistency in results. Based on our findings we cannot conclude if simulations-based training increases nurses’ skills and knowledge. Summary: This master’s theses consist of a systematic review and an introduction section. The introduction is an elaboration of the method used, results and discussion of the systematic review.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othersimuleringen_GB
dc.subject.othersykepleieren_GB
dc.subject.otherRCTen_GB
dc.subject.otherferdigheten_GB
dc.subject.otherkunnskapen_GB
dc.subject.othersystematisk oversikten_GB
dc.subject.othersimulationen_GB
dc.subject.othertechnology-enhanceden_GB
dc.subject.othernursesen_GB
dc.subject.otherknowledgeen_GB
dc.subject.otherskillen_GB
dc.subject.othersystematic reviewen_GB
dc.titleEffekt av simuleringstrening på sykepleieres ferdigheter og kunnskaper sykepleieres ferdigheter og kunnskaperen_GB
dc.title.alternativeEffect of simulation-based training on nurses’ knowledge and skillsen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway