Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpheim, Elin
dc.date.accessioned2018-02-01T15:09:32Z
dc.date.available2018-02-01T15:09:32Z
dc.date.issued2011-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481898
dc.descriptionMastergradsstudium i Kunnskapsbasert praksisen_GB
dc.description.abstractHelsetjenestene våre skal bygge på beste tilgjengelige forskningsbaserte kunnskap kombinert med erfaringsbasert kunnskap og brukernes kunnskap. Det er få undersøkelser om brukermedvirkning på systemnivå, og ny helse- og omsorgsplan peker på behovet for kunnskap om hvordan og i hvilken grad brukermedvirkning gjennomføres, hva slags effekt den har og hvordan brukernes stemme kan bli tydeligere. Denne oppgaven gir en teoretisk introduksjon til brukermedvirkning, brukerrepresentantrollen og rammeverk som gir ulike perspektiver på brukermedvirkning på systemnivå. Kunnskapsbasert praksis brukes i helsetjenestene som metode for fagutvikling og kvalitetsarbeid, og det er omfattende kurs tilgjengelig for helsepersonell. Det har hittil ikke vært prøvd ut kurs i kunnskapsbasert praksis for brukerrepresentanter i Norge. Hensikten med studien var å undersøke nytteverdien av et firetimers kurs i kunnskapsbasert praksis og kritisk vurdering for brukerrepresentanter. To grupper av brukerrepresentanter gjennomførte kurset og deltok i fokusgruppeintervjuer. Intervjuene ble analysert ut fra rammeverket fortolkende beskrivelse. Kurset bestod av tre deler: 1. Om kunnskapsbasert praksis, og hvorfor kunnskapsbasert praksis er viktig for brukerrepresentanter 2. Søk etter helseinformasjon (basert på innhold i nettportalen Sunn skepsis) 3. Kritisk vurdering av helseinformasjon ved hjelp av Discern (basert på innhold i nettportalen Sunn skepsis) Deltagerne beskrev kunnskapsbasert praksis som et nyttig verktøy for rollen som brukerrepresentant, og at de gjennom kurset fikk bevisstgjort holdninger og ferdigheter som var viktige for oppgaver i egen organisasjon og i representerende medvirkning. Studien bidrar til kunnskapsgrunnlaget ved å undersøke brukerrepresentanters rolle og behov for opplæring. Det er behov for flere studier som evaluerer kurs for brukerrepresentanter, inkludert kurs for grupper sammensatt av både helsepersonell og brukerrepresentanter. Rammeverk og evalueringsmetoder fra kunnskapsbasert praksis, medvirkning i det offentlige rom og health literacy kan være nyttig å kombinere.en_GB
dc.description.abstractHealth care services should be based on the best available evidence, and emphasise the active role of users. There is little research on user involvement at the population level. Norwegian health authorities have highlighted the need for better knowledge related to how users are involved in health care decisions, the degree to which they are involved, the outcomes of user involvement, and how user input can be heard more clearly. This paper gives a theoretical introduction to user involvement, the role as a user representative, and different frameworks for user involvement. Evidence-based practice is a standard approach for the development and delivery of health care services. Courses targeting health personnel have been widely available, but few courses target user representatives. The aim of this study was to explore how user representatives evaluate the usefulness of a 4-hour course in evidence-based practice and critical appraisal. Two courses were held. The course was evaluated using focus group interviews and data was analysed according to the framework interpretive description. The 4-hour course consisted of three parts: 1. introduction to evidence-based practice 2. how to access reliable health information 3. how to critically appraise health information using the DISCERN-instrument Parts two and three developed from the web-portal ‘Sunn skepsis’ (Healthy scepticism). Evidence-based practice was considered a tool that provided user representatives with useful attitudes and skills. Participants gave rich descriptions of settings and tasks related to their role, where these outcomes were important. The study sheds light on the need for and importance of user representative competence. There is a need for further studies evaluating different course concepts, including courses for both health personnel and user representatives together. Frameworks and evaluation tools from evidencebased practice, public involvement, and health literacy might be usefully combined.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subject.otherbrukermedvirkningen_GB
dc.subject.otherbrukerrepresentanteren_GB
dc.subject.otherdiscernen_GB
dc.subject.otheruser representativesen_GB
dc.subject.otherkunnskapsbasert praksisen_GB
dc.subject.otherfortolkende beskrivelseen_GB
dc.subject.otherevidence-based practiceen_GB
dc.subject.otherusefulnessen_GB
dc.subject.otherdiscerninstrumenten_GB
dc.subject.otherinterpretive descriptionen_GB
dc.titleBrukermedvirkning på systemnivå: en kvalitativ studie av nytteverdi av kurs i kunnskapsbasert praksis for brukerrepresentanteren_GB
dc.title.alternativeUser involvement in health care at an organisational level: a qualitative study of the usefulness of training in evidence-based practice for user representativesen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway