dc.contributor.author | Jelstad, Cecilie Elise Adelheid Rødland | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T15:09:14Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T15:09:14Z | |
dc.date.issued | 2012-05-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481854 | |
dc.description | Mastergrad i kunnskapsbasert praksis i helsefag Senter for kunskapsbasert praksis Helse- og sosialfag | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Internasjonale og nasjonale føringer tilser at sykepleiepraksis skal være kunnskapsbasert. Dette betyr at sykepleiere trenger opplæring i kunnskapsbasert praksis. Nettbasert opplæring kan være tidseffektivt og økonomisk, og et alternativ til klasseromsundervisning. Hensikten med mastergradsoppgaven er å designe en studie som sammenligner læringsutbyttet av nettbasert undervisning med klasseromsundervisning i kunnskapsbasert praksis. Metode: For å designe studien er det utarbeidet en studieprotokoll. Protokollen beskriver en randomisert kontrollert studie med to grupper. Intervensjonsgruppen skal gjennom arbeidsoppgaver til nettkurset «kunnskapsbasert praksis» tilegne seg minimumskompetanse i kunnskapsbasert praksis. Kontrollgruppen møter til klasseromsundervisning, og får opplæring i samme emner som intervensjonsgruppen. Læringsutbyttet måles i form av holdninger og kunnskap til kunnskapsbasert praksis. Endring i holdninger måles med «KBP holdningsskala», mens kunnskap måles med en flervalgstest. Som en del av forarbeidet til studien er «KBP holdningsskala» reliabilitetstestet i forhold til stabilitet og indre konsistens. I tillegg er det utarbeidet en flervalgstest, samt arbeidsoppgaver til intervensjonsgruppen. Flervalgstesten og arbeidsoppgavene er pilotert. Resultater: Studieprotokoll for studien er utarbeidet. KBP holdningsskala har god stabilitet, med Intra Class Correlation =0.89 og Cronbach’s α= 0,83 og 8,86. Pilotering av arbeidsoppgavene og flervalgstesten viste at facevaliditeten var god. Noe av innholdet ble justert etter kommentarer fra piloteringsgruppen. Konklusjon: For å sammenligne læringsutbyttet av nettbasertundervisning og klasseromsundervisning er randomisert kontrollert studie det foretrukne designet. Resultatene fra studien vil gi en indikasjon på om nettbasert opplæring i kunnskapsbasert praksis er et like godt alternativ som klasseromsundervisning i kunnskapsbasert praksis. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Bergen University College | en_US |
dc.subject.other | kunnskapsbasert praksis | en_US |
dc.subject.other | undervisning | en_US |
dc.subject.other | nettbasert undervisning | en_US |
dc.subject.other | sykepleier | en_US |
dc.title | Hvordan designe en studie som sammenligner læringsutbyttet av nettbasert undervisning versus klasseromsundervisning i kunnskapsbasert praksis- Forarbeid og studieprotokoll | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |