Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjälmhult, Esther
dc.date.accessioned2018-02-01T15:09:07Z
dc.date.available2018-02-01T15:09:07Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-82-471-1125-3
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481844
dc.description.abstractHensikten med studien har vært å få innsikt i hva som var hovedproblemet til helsesøsterstudenter i praksisstudier og å utvikle en substantiv teori som kan forklare hvordan de handlet for å løse problemet. Målet er å utvikle kunnskap som kan være et bidrag i kvalitetsutvikling innenfor denne høgskoleutdanningen og praksisfelt. Praksisopplæring er ofte en integrert del av profesjonsutdanninger, og det er en økende interesse for forskning for å forstå den læringen som skjer i tilknytning til arbeidslivet. De siste års reformer og omstillinger på alle nivå i høyere utdanning i Norge har innvirket på profesjonsutdanninger, og det er et utstrakt behov for økt kunnskap og erkjennelse innenfor ulike utdanninger. Grounded theory er anvendt for å utforske spørsmålet: hva opplever helsesøsterstudenter som den viktigste utfordringen i praksisstudier? Data ble samlet fra 55 intervju samt 108 skrevne ukerapporter fra 21 helsesøsterstudenter og analysert i følge grounded theory metodologien. Studentenes hovedutfordring ble identifisert til ”hvordan oppnå læringserfaringer til å bli helsesøster”? Den substantive teorien om ”Erobring av handlingsrom” forklarer hvordan hovedbegrep er relatert til hverandre, og hvordan de fungerer for å ”løse” hovedutfordringen. ”Erobring av handlingsrom” er en grunnleggende sosial prosess med tre identifiserte faser som ble generert ut fra analyser av data. Disse er ”Posisjonering i handlingsrom”, ”Involvering i handlingsrom” og ”Integrering i handlingsrom”, hver med sine begrep, egenskaper og dimensjoner som omhandler studentrollen, relasjoner til veileder og praksisfelt, egen aktivitet, samt konsekvenser av hver fase. Fase 1) Posisjonering har begrepene: ”Søker rolle”, ”Søker dialog”, ”Deltar tilfeldig” og ”Skimter handlingsrom”. Fase 2) Involvering har begrepene: ”Utfordrer rollen”, ”Søker veiledning”, ”Deltar selektivt” og ”Justerer handlingsrom”. Fase 3) Integrering inneholder begrepene: ”Integrerer roller”, ”Søker anerkjenning fra praksisfelt”, ”Deltar fullt ut” og ”Realiser potensial i handlingsrom”. Funnene er sammenlignet og diskutert 6 i forhold til relevant forskning og litteratur om profesjonsutdanning og om relasjonelle forhold ved læring. Funnene viser at helsesøsterstudenter må erobre sitt handlingsrom i praksisfeltet. De må jobbe for å vinne selvstendighet, arbeide mot systemet og takle spenningen ved å våge å engasjere seg. Den substantive teorien om Erobring av handlingsrom representerer det som er definert som studentenes hovedanliggende i praksisstudiet og forklarer en stor del av deres handlinger. Den kan bli brukt som en modell for å veilede studenter i praksis, til å klarlegge hva veiledere, studenter og lærere behøver å gjøre for å oppnå optimale læringsresultaten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNUen_US
dc.relation.ispartofseries2007:51en_US
dc.subject.otherhelsesøstreen_US
dc.subject.otherpraksisstudieren_US
dc.subject.otherlæringen_US
dc.titleErobring av handlingsrom : helsesøsterstudenters læring i praksisen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel